چه چیزهایی استرس شما را افزایش می‌دهند و از بازدهی شما کم می‌کنند

confused-businessman_23-2147504388

تا به حال دقت کرده‌اید که چه چیزی باعث استرس شما می‌شود و بهره‌وری شما را کاهش می‌دهد؟ دلیل این موضوع، عدم‌ تمرکز است و توضیحش واقعاً ساده است. ۱۲ موردی که در ادامه ذکر شده‌اند، دلایلی هستند که اثبات می‌کنند استرس، تمرکز شما را از بین می‌برد. برای تبدیل شدن به فردی آرام و با کارایی بالا مجبور هستید به این ۱۲ مورد یک به یک رسیدگی کنید و به تدریج شرایط خود را بهبود ببخشید. این تنها راه‌حل است، و جز این هیچ راه‌حل جادویی و سریعی وجود ندارد. دو مورد اول، موارد اصلی هستند که ده مورد دیگر از آن‌ها ریشه می‌گیرند:

۱-انجام چندین کار به‌طور همزمان
“مردها نمی‌توانند در هر لحظه به بیش از یک کار بپردازند، اما زن‌ها می‌توانند.”

این جمله، اشتباه است.
انجام همزمان چند وظیفه، برای بهره‌وری همه افراد مضر است و به سرعت با از بین بردن تمرکز آنها را دچار استرس می‌کند. هنگامی که چند کار را با هم انجام می‌دهید، به‌حدی تحت فشار قرار می‌گیرید که مغزتان نمی‌تواند بدون احساس خستگی شرایط را مدیریت کند. شما باید یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید و این عادت بد را ترک کنید. بعد از یک الی دو هفته، نتایج مثبت چشم‌گیری را مشاهده خواهید کرد.

از دیگر راه‌های استراتژیک و آسان‌تر برای کاهش این مشکل این است که گوشی تلفن خود را خاموش کنید، دسترسی خود را به اینترنت قطع یا محدود کنید، در اتاق خود را بسته و یا قفل نگه دارید، و مدام دنبال چیزی برای خوردن نباشید.

۲-لذت‌های آنی
لذت‌های آنی، ارتباط نزدیکی با مورد اول دارند. در هر دو مورد مغز شما به نوعی دچار اعتیاد می‌شود. در نهایت به نقطه‌ای خواهید رسید که دیگر نمی‌تواند بدون چک کردن فیسبوک و یا گوشی تلفن خود برای بیش از یک دقیقه تمرکز خود را حفظ کنید.

شایع‌ترین مواردی که در شما لذت‌های‌ لحظه‌ای ایجاد می‌کنند عبارتند از:
رسانه‌های اجتماعی
تلفن
تلویزیون
موسیقی (مطمئناً در این مورد استثنا هم وجود دارد، اما اجازه بدهید اینجا موارد مثبت را نادیده بگیریم)
خوردن شیرینی‌جات و اسنک‌ها

وقتی بیش‌از‌حد درگیر این لذت‌های زودگذر باشید، مغز شما به این موضوع عادت می‌کند و تنها در صورتی مشغول به کار می‌شود که پیش از کار پاداش دریافت کند. در نتیجه‌ی این شرایط، شما با مشکل تمرکز مواجه خواهید شد.

توجه کنید که هیچ راه آسانی برای برطرف کردن عادت شما به این لذت‌ها وجود ندارد. تنها راه، پایبندی به اصول انضباطی است.

۳-پرهیز از استراحت‌های کوتاه
آیا می‌خواهید فراتر از حداکثر بهره‌وری خود ظاهر شوید؟ اگر چنین است، سعی کنید همیشه استراحت‌های کوتاه ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای در برنامه‌تان داشته باشید و سپس به ادامه‌ی کار بپردازید. برای اینکه با انرژی بیشتر به کار برگردید می‌توانید در زمان استراحت این چند مورد را امتحان کنید:
استشمام هوای تازه
دویدن
حرکات کششی
نوشیدن یک لیوان آب
تغییر محیط خود

این‌ها کارهای پیچیده‌ای نیستند، اما تفاوت‌های بزرگی به وجود می‌آورند.

۴-چک کردن مداوم ایمیل
چک کردن ایمیلتان، نباید اولین کاری باشد که هر روز انجام می‌دهید؛ به خصوص اگر ایمیل‌های خود را به وسیله‌ی تلفن همراهتان چک می‌کنید. قبل از انجام هر کاری مطمئن شوید که ذهن و بدنتان در حالت فعال قرار گرفته‌اند، و خودتان هم در شرایط مطلوب هستید.

۵- کمال‌گرایی
اگر تلاش می‌کنید بر مبنای استانداردهای ناممکن زندگی کنید، چطور انتظار دارید که استرس نداشته باشید؟
کمال‌گرایی برای بهره‌وری مضر است. دلیل اصلی این موضوع این است که برای افراد کمال‌گرا ۲۰٪ انتهایی انجام یک کار، معمولاً زمان طولانی‌تری را به خود اختصاص می‌دهد. اگرچه عجیب به نظر می‌رسد، اما اغلب اوقات این زمان، با زمان اختصاص داده شده به ۸۰٪ آغازین کار برابری می‌کند.

چطور این مشکل را حل کنید؟
بارها شکست بخورید! یاد بگیرید که شکست خوردن خوب است.
کار را قبل از اینکه کاملاً آماده بشود، تحویل بدهید. با این کار احساس بدی پیدا می‌کنید؛ اما در دراز‌مدت نتیجه‌ی مثبت آن را خواهید دید.

۶- سازمان‌دهی نکردن لیست انجام کارها
اگر لیستی از کارهایی که باید انجام بدهید را در اختیار ندارید و یا اگر برای وظایفی که باید در طول روز، هفته، و یا ماه انجام دهید هیچ برنامه‌ریزی ندارید، پس همه چیز برایتان دشوار خواهد ‌بود. شما به سختی خواهید توانست تمرکز خود را بر کاری که انجام می‌دهید حفظ کنید؛ زیرا در‌واقع هیچکس نمی‌تواند همه چیز را در ذهنش نگه دارد.پیشنهاد رادیومثبت برای سازمان دهی و زمان بندی مناسب مطالعه مقاله ی مدیریت موفق زمان است.

با هم برخی از راه‌حل‌های این مشکل را مرور می‌کنیم:
فهرست کارهایی که باید انجام بدهید را روی کاغذ بنویسید.
یک تقویم داشته باشید، و یا از تقویم گوگل در تلفن همراه خود استفاده کنید.
تمامی اطلاعات خود را در یک کتابچه ذخیره کنید.
دو تخته وایت برد تهیه کنید: یکی برای ثبت اهداف و لیست کارهایی که باید انجام بدهید در محل کار و دیگری در خانه.

اگر در حال حاضر لیستی برای انجام وظایفتان دارید، اما وجود این لیست به شما استرس بیشتری وارد می‌کند و از بهره‌وری شما می‌کاهد، کاری که می‌توانید انجام بدهید این است: لیستتان را کوتاه کنید. اکثر مردم توانایی‌های خود را بیشتر از آنچه که واقعاً هست تصور می‌کنند.

۷- انجام ندادن تمرین ذهنی
آیا تا به حال چیزی در مورد تمرین ذهنی شنیده‌اید؟
این تمرین به تجسم کردن شباهت دارد، اما خاص‌تر از آن است. این تمرین اغلب توسط ورزشکاران حرفه‌ای انجام می‌گیرد. در این تمرین ذهنی، شما خودتان را دقیقاً در حال انجام کاری که می‌خواهید مجسم می‌کنید. برای یک دونده، این کار می‌تواند به معنای این باشد که خودش را در شرایط یک شروع مناسب و پس از آن به عنوان برنده‌ی مسابقه مجسم کند. او انجام همه‌ی حرکات را تصور می‌کند و در نتیجه از نظر ذهنی گرم و آماده‌ی مسابقه در واقعیت می‌شود.

چند راه بسیار خوب برای انجام تمرین ذهنی و چگونگی به دست آوردن تمرکز بالا به شرح زیر می‌باشند:
وقتی می‌دانید که قرار است کار مهمی انجام بدهید، از قبل خودتان را در حال انجام آن کار ببینید. افکار خود را با چیزهای دیگری که مربوط به کارتان نیست منحرف نکنید.
هر شب قبل از به خواب رفتن، خودتان را در‌حالی تجسم کنید که وظایف برنامه‌ریزی شده‌ی فردا را به طور کامل به پایان رسانده‌اید.
بارها در ذهن خود کاری که قرار است انجام بدهید را تکرار کنید.

۸- روشن نگه داشتن تلفن
اگر گوشی خود را همیشه روشن نگه ‌دارید، مثل این است که از دیگران درخواست کنید مدام کارتان را قطع کنند، در‌نتیجه تمرکزتان را از بین ببرند و کارایی شما را کم کنند. هر بار که کسی کارتان را قطع می‌کند، ۱۵ دقیقه زمان لازم است که به عقب برگردید و دوباره به حالت حداکثر تمرکزتان برسید. چه کاری می‌توانید در این مورد انجام بدهید؟ تلفنتان را خاموش کنید.

۹- ندانستن اینکه چگونه “نه” بگویید
اگر به هر چیزی که بر سر راهتان قرار می‌گیرد بله بگویید، به سرعت در وظایف و فعالیت‌های اجتماعی غرق خواهید شد. خیلی زود بیش از آن درگیر خواهید شد که بتوانید به شیوه‌ای سازنده و مطلوب همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشید. در این حالت، شما هزاران کار را به پایان خواهید رساند؛ بدون اینکه حتی چند کار به خوبی انجام گرفته باشد.

در‌این باره جمله‌ای از استیو جابز را با هم می‌خوانیم: “مردم فکر می‌کنند تمرکز کردن به معنی بله گفتن به هر چیزی است که باید به آن توجه شود. اما اصلاً این طور نیست. تمرکز کردن به معنی انتخاب یک ایده‌ی خوب و نه گفتن به صدها ایده‌ی خوب دیگر است… شما باید با دقت انتخاب کنید. من در واقع به آنچه انجام نمی‌دهم به اندازه‌ی آنچه که انجام می دهم افتخار می‌کنم. نوآوری هنر نه گفتن به هزاران چیز است.”

۱۰- به تعویق انداختن وظایف
قانونی وجود دارد که می‌گوید: به تعویق انداختن انجام کاری که می‌دانید باید انجام بگیرد، باعث می‌شود که تمایل خود را به آن کار از دست بدهید. افرادی که کارایی بالایی دارند به این قانون احترام می‌گذارند. آنها بر‌مبنای اولویت مهمترین کار را انتخاب می‌کنند و بعد از رسیدگی به آن، کارهایی که از اهمیت کمتری برخوردارند را انجام می‌دهند.

این موارد را امتحان کنید:
به محض این‌که احساس می‌کنید دوست دارید به کار مهمی را که باید انجام بشود رسیدگی کنید، آن را انجام بدهید.
اگر احساس می‌کنید دوست ندارید کاری را انجام بدهید اما می‌بینید که مدام به آن فکر می‌کنید، پس انجامش بدهید.

۱۱- فکر کنید که مجبورید همیشه اجتماعی باشید.
شما مجبور نیستید با مردم صحبت کنید؛ مگر اینکه خودتان بخواهید. هیچ اشکالی ندارد اگر وقتی می‌خواهید درس بخوانید، یا روی کارتان تمرکز کنید در اتاقتان را ببندید. در واقع، وقتی این طور رفتار کنید مردم برای شما احترام بیشتری قائل خواهند شد؛ چرا که این رفتار نشان می‌دهد که شما به خودتان احترام می‌گذارید و برای وقتتان ارزش قائلید.

۱۲- حضور بیش از حد در جلسات
اگر متوجه شدید که بیش از حد در جلسات مختلف شرکت می‌کنید، باید انتظار داشته باشید که با کاهش کارایی رو‌به‌رو شوید. اگر یاد بگیرید “نه” بگویید، شاید بتوانید این مشکل را حل کنید.

این کتاب های صوتی شامل نکات کلیدی برای توقف نکردن در مسیر موفقیت ، رسیدن به اعتماد به نفس و در نهایت پیدا کردن یک احساس خوب در زندگیتان می باشد

کتاب صوتی مدیریت تغییرات زندگی

کتاب صوتی انرژی بخشیدن به ذهن و زندگی

کتاب صوتی جادوی جهت دار کردن زندگی

دیدگاه‌ها 6