۹ فاکتور مهم برای موفقیت دانش‌آموزان در مدرسه

این موضوع به مرور به همگان اثبات شده است که موفقیت در مدرسه یا دانشگاه، موفقیت در زندگی را به دنبال دارد که البته فاکتورهای درونی و بیرونی زیادی در این امر دخیل هستند.

والدین، بچه‌های خود را در مسیر آموزش، از دو جهت تحت فشار قرار می‌دهند. یکی در جهت انجام وظایف مربوط به مدرسه و مورد دیگر وقتی است که آن‌ها را با همسالان خود در فامیل که دست بر قضا همیشه خوش درخشیده اند، مقایسه می‌کنند. مطمعنا، ادامه دادن مدرسه با وجود این انتظارات و فشارها به نظر سخت می‌رسد.

به یاد داشته باشید که با وجود همه‌ی فشارها به هیچ وجه نباید تسلیم شوید. اندکی تعمق کنید و از خود بپرسید که موفقیت واقعا به چه معناست. به نظر شما حفظ جایگاه شاگرد اول، برتر بودن در ورزش یا دیگر فعالیت‌های فوق برنامه از امتیازاتی است که سبب موفقیت می‌شود؟ شما به عنوان والدین دانش‌آموزان، کمی فکر کنید و ببینید فرزند شما علاوه بر دانشگاه در چه زمینه‌های دیگری استعداد دارد؟ در واقع باید گفت انجام هر کاری، چه فعالیت‌های آکادمیک و چه فعالیت‌های فوق برنامه، که در شما حس پیروزی ایجاد کند به معنای موفقیت است. در ادامه، ۹ فاکتور مهم که در موفقیت یک دانش آموز اثر گذار هستند، ذکر خواهند شد.

 

۱. خانواده

تاثیر این مورد در موفقیت دانش‌آموز بر کسی پوشیده نیست. در واقع خانه و خانواده یکی از فاکتورهایی است که به‌طور مستقیم و به میزان زیادی در موفقیت دانش‌آموزان موثر است.

تجربه ثابت کرده است که دانش آموزانی که والدین آن‌ها نسبت به تحصیل آن‌ها واکنش مثبت از خود نشان می‌دهند و در این زمینه دوست و حامی آن‌ها هستند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند.

۲. دوستان

بعد از خانه ، مدرسه بهترین مکانی است که میتوان در آن روابط دوستانه و عمیق پیدا کرد . اگر روابط دوستانه شما مثبت و قوی باشد احتمالا عملکرد شما در مدرسه بهتر خواهد بود و بطور

کل در طول مدتی که در مدرسه زندگی میکنید وظایف خود را بخوبی انجام میدهید .

۳. خواب

مشخصا خواب کافی قدرت تمرکز و پردازش را افزایش میدهد و شما را در انجام وظایف توانمندتر مینماید . یک دانش آموز در طول شبانه روز ، نیاز به ۸ ساعت مفید برای خواب شبانه دارد.

۴. تناسب اندام

ورزش و تمرین با افزایش جریان خون در بدن، در رسیدن اکسیژن به مغز کمک شایانی می‌کند از این رو بعد از ورزش شما از قدرت تمرکز بیشتری برخوردار خواهید بود و در نتیجه باهوش‌تر عمل می‌کنید. در واقع توجه و تمرکز از اولین موارد مهم در یادگیری دانش‌آموزان است. بعد از تمرین ورزشی، هورمونی به نام اندورفین آزاد می‌شود که به شما کمک می‌کند که از لحاظ روحی پر انرژی و سرزنده باشید. پس سعی کنید قبل یا بعد از مدرسه به یک فعالیت فیزیکی بپردازید. این فعالیت می‌تواند ورزش مورد علاقه‌ی شما یا حتی یک پیاده‌روی ساده در نزدیکترین پارک باشد.

۵. شناسایی علایق

دختر نوازنده

در مدرسه ، پیدا کردن زمینه ای که دانش آموز در آن استعداد دارد بسیار حایز اهمیت است چون آن استعداد، موفقیت وی را به دنبال خواهد داشت. گاهی اتفاق می افتد که دانش آموزی برای انجام دادن عملی که در آن استعداد ویلاشهر ندارد تحت فشار قرار میگیرد. در چنین مواردی بهتر است با شناخت دیگر علایق دانش آموز ، وی را در آن جهت سوق دهید. مثلا اگر شخصی در درس ریاضیات قوی و در زبان عملکرد ضعیف دارد باید سعی کند تمرکز اصلی بیش از پیش خود را در درس ریاضیات قرار دهد و در عین حال درس زبان را هم مطالعه کند.

۶. معلم

موفقیت دانش آموزان به میزان زیادی به معلم آنها وابسته است . اگر معلم برای آموزش زمان و انرژی بیشتری صرف کند فرایند یادگیری بهتر و جذاب تر صورت میگیرد . در واقع هر چه

رابطه بین معلم و دانش آموز محکمتر باشد ، دانش آموز برای ایفا وظیفه خویش بیشتر تحریک میشود.

۷. مدیریت زمان

مدیریت زمان

یکی از مهارتهایی که برای رسیدن به موفقیت باید آن را در خود نهادینه کرد ، مدیریت زمان است . سن شما هر چقدر باشد ، مدیریت زمان به شما کمک میکند که از وقت خود بصورت موثر

تر و خلاقانه بهره ببرید . این مهارت به شما اهمیت انضباط شخصی و اولویت بندی وظایف را خاطر نشان می‌کند.

۸. آمادگی و مشارکت

لازمه موفق شدن در هر کاری ، سخت کار کردن در آن زمینه است . آماده کردن خویش ، کلیدی برای موفقیت در هر کاری است که نیاز به درک وظیفه ، قرار گرفتن در مسیر یادگیری، و آماده کردن تکالیف و پروژه های کلاس درس و یا تکالیف مربوط به هر فعالیت فوق برنامه دیگر است.

۹. خودباوری

خودباوری شما در واقع تعیین کننده موفقیت شماست . ایمان به توانایی های شخصی سبب تحقق اهداف و کامیاب شدن در آن زمینه میشود و دانش آموزان را از قرار گرفتن در مسیر نادرست باز می‌دارد.

دیدگاه‌ها 0