چگونه ببخشیم و چگونه دریافت کنیم؟

همیشه این جمله را می‌شنویم: ” بخشش بهتر از دریافت کردن است.” این یعنی بخشیدن معنایی ناب و اصیل دارد. در حالی که دریافت، معنایی خودخواهانه دارد. اشتباه برداشت نکنید. خود من اهمیتی بسزا برای بخشیدن و دادن قائل هستم. این حقیقت را کتاب آسمانی نیز بیان داشته است: ” بدهید که به شما داده خواهد شد.” در حقیقت بخشیدن پیش‌نیاز دریافت است.پس می توان به این سوال جواب قطعی داد چگونه ببخشیم و چگونه دریافت کنیم؟

چگونه ببخشیم و چگونه دریافت کنیم

چگونه ببخشیم

اما بیایید نقش دریافت کردن را زیاد کم رنگ و ضایع نکنیم. برای اینکه موفقیت مان را به حداکثر برسانیم و تجربه‌ی زندگی مان را کامل کنیم، باید بیاموزیم چگونه ببخشیم و چگونه دریافت کنیم. در این مقاله ۹ الگو معرفی شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کیفیت زندگی‌تان را از طریق بخشیدن و دریافت کردن افزایش دهید.

۱-دیدتان را نسبت به بخشش گسترش دهید

وقتی صحبت از بخشیدن چیزی به میان می‌آید، بعضی‌ها فقط به یاد دادن و بخشیدن پول می افتند … و به راستی بسیاری از آدم‌ها پول زیادی به سازمان‌های خیریه اهدا می‌کنند؛ اما شما می‌توانید وقتتان را نیز داوطلبانه در اختیار دیگران بگذارید. شما می‌توانید دانشتان را نیز از طریق خدمت کردن به عنوان مشاور در اختیار یک همکار یا یک نوجوان بگذارید. یکی از مهم‌ترین راه‌های بخشیدن را نادیده نگیریم که همانا با توجه کامل به حرف‌های کس دیگر گوش دادن است.

۲-معنای واقعی بخشیدن را مورد توجه قرار دهید

آیا از روی بی میلی چیزی را به کسی می‌بخشید … با امید به این که با این کار روزی خدا ” عوض ” این کار را به شما بدهد؟ یا فقط به این دلیل که با این کار رضایت خاطر پیدا می‌کنید و مایلید به دیگران خدمت کنید؟ وقتی مشتاقانه و بدون انتظار بازگشت چیزی را می‌بخشید، در بلند مدت منابع مادی و معنوی بسیاری به دست خواهید آورد.

۳-در بخشیدن، هیچ عملی ” ناقابل ” نیست

اعمال به ظاهر کوچک هر روزه‌تان را که از بخشیدن نشأت می‌گیرد نادیده نگیرید. لبخند زدن به روی یک صندوق‌دار یا چند کلمه‌ی تشویق‌کننده خطاب به یک همکار- این‌ها عملکردهای مهمی است که از بخشیدن نشأت می‌گیرد. به عبارت ساده تر، بخشیدن به این محدود نمی‌شود که پول هنگفتی را به کسی یا نهادی ببخشید؛ تا بر فرض، بعدها اسم شما را روی یک بیمارستان بگذارند؛ بنابراین وهم و خیال برتان ندارد که این نوع بخشیدن برتر از انواع دیگر است و در برابر چنین وسوسه‌ای مقاومت کنید. از هر فرصتی که دست می‌دهد استفاده کنید تا روز کس دیگری را، کمی برای او خوشایند و آسوده‌تر کنید.

۴-بخشنده باشید نه دریافت‌کننده

البته هر کس خودش را ” بخشنده ” می‌داند نه ” دریافت‌کننده “؛ اما آن گونه که دیگران ما را می‌بینند، اغلب این قضیه بر عکس است. این مساله، موضوع ” یا همه یا هیچ ” نیست. گاهی ما از تعادل خارج می‌شویم و حتی متوجه نمی‌شویم که از بخشنده به دریافت‌کننده تبدیل شده‌ایم. ما این کار را به طور متوالی، در زمانی که به کمک نیاز داشته باشیم انجام می‌دهیم؛ در مواقعی از قبیل پیدا کردن یک شغل جدید. آنچه دیگران می‌توانند برای ما انجام بدهند به ناگهان به مرکز و کانون صحبت‌های ما تبدیل می‌شود. با خودتان صادق باشید. در روابط خود با دیگران از جمله همکاران و مشتریان، اطمینان حاصل کنید که علاقه مندید به ایشان خدمت کنید – نه این که در بیشتر اوقات فقط منافع خود را در نظر داشته باشید. با تمام این اوصاف به هنگام نیاز کمک بخواهید؛ اما این نکته را مد نظر داشته باشید که مردم، بیشتر تمایل دارند به ” بخشنده‌ها ” کمک کنند نه به ” دریافت‌کننده‌ها “.

۵-با گفتن ” نه “، در حق خودتان نیز لطفی بکنید

آخرین نکته‌ای که در مورد نحوه‌ی بخشیدن می‌خواهم به شما بگویم ممکن است شما را غافلگیر کند. اگر راستش را بخواهید، بخشش به خود نیز بسیار مهم است. گاهی، ما خیال می‌کنیم باید هر وقت دیگران از ما درخواست کمک کنند، به آن‌ها کمک کنیم. نه، این طور نیست! شما با انجام چنین کاری خود را تحت فشار بسیار قرار می‌دهید به طوری که خود را از بین خواهید برد.

بسیار مهم است که به خود احترام بگذارید و بعضی از درخواست‌هایی را که از شما می‌شود نپذیرید، به ویژه درخواست‌هایی که وقت و دارایی شما را نشانه رفته است.

حالا که چند اصل مهم و اساسی بخشیدن را بررسی کردیم، بیایید توجهمان را به مهارت دریافت کردن که اهمیت آن به همان اندازه‌ی اهمیت بخشیدن است معطوف کنیم.

۶-همه‌ی تعریف‌ها و تمجیدها را با کمال میل بپذیرید

بعضی از مردم می‌توانند به راحتی از دیگران تعریف کنند؛ اما وقتی زمان آن فرا می‌رسد که تعریف و تمجیدی از خود بشنوند، اغلب آن تعریف و تمجید را نمی‌پذیرند. اگر کسی بگوید، ” شما کار بزرگی کردید” اغلب جواب می‌شنود: ” من که کاری نکردم.” از این لحظه به بعد هر بار از شما تعریف و تمجیدی شد، فقط بگویید: ” متشکرم.” اگر کسی به شما گفت مهربان‌ترین آدم روی زمین هستید، برای رد آنچه او می‌گوید وارد بحث و جدل نشوید. در جواب فقط بگویید: ” متشکرم.” وقتی شما تعریف و تمجیدی را رد کنید و نپذیرید، احساس رضایت خاطر و لذت را از آن کس که آن ویژگی را به شما نسبت داده می‌گیرید و ارزش و احترام خودتان را نیز پایین می‌آورید. ضمناً یکی از راهکارهای عالی برای افزایش اعتماد به نفس پذیرش همین تعریف و تمجیدها است.

۷-همه‌ی هدایای مادی را با کمال میل دریافت کنید

اگر کسی بدون هیچ شرط و شروطی هدیه ای به شما داد، آن را بپذیرید. در اینجا هم بسیار مهم است که به دیگران اجازه بدهید به شما ببخشند. آن‌ها این کار را به این دلیل انجام می‌دهند که انجامش به آن‌ها رضایت خاطر می‌دهد (و به این دلیل که احساس می‌کنند شما سزاوار و شایسته‌ی این هدیه هستید.) اجازه دهید این رضایت خاطر نصیبشان شود … و آن قدر برای خودتان ارزش قائل باشید که باور کنید شما لایق آن هستید.

۸-بابت آنچه دریافت کرده‌اید ممنون و شکرگزار باشید

به راستی که شکرگزاری، بهره مندی را افزایش می‌دهد. هر چه بیشتر بابت چیزی که دریافت کرده‌اید، قدردان باشید، در آینده نیز چیزهای بیشتری دریافت خواهید کرد؛ بنابراین از بی اهمیت شمردن موهبت‌ها و هدیه‌های متعددی که در زندگی نصیب شما می‌شود، دست بردارید. تندرستی‌تان، کسی که دوستش دارید، دارایی‌های مادی شما. هر روز قدردان این چیزها باشید چراکه با این کار بیش از پیش دریافت خواهید کرد!

۹-دریافت به شکیبایی نیاز دارد

اگر شما بخشنده‌ای مشتاق و سخاوتمند باشید، دریافت نیز خواهید کرد. متاسفانه نمی‌توانم به شما بگویم این امر چه زمانی تحقق خواهد یافت … یا از کجا نشأت خواهد گرفت. این چیزها بر عهده‌ی کائنات است و به روشی صورت می‌گیرد که هرگز نمی‌توانید پیش‌بینی کنید. کسانی که شما به آن‌ها می‌بخشید همیشه همان کسانی نیستند که به شما خواهند بخشید؛ اما مطمئن باشید عمل بخشیدن یک بومرنگ می‌سازد و در بلندمدت، به همان اندازه که بخشیده‌اید، یا بیشتر، دریافت خواهید کرد.

سال‌ها پیش در یک برنامه‌ی شنیداری از رابرت شولر شنیدم که می‌گفت: ” شما به راستی چیزی را از دست نمی‌دهید چراکه همیشه به سمت شما بازمی‌گردد.” آیا این عبارت مفهومی عمیق و عظیم ندارد؟ من خود متوجه شده‌ام که به راستی چنین است. بخشیدن از بسیاری جهات شگفت آور است. لذت واقعی در زندگی از خدمت کردن به دیگران سرچشمه می‌گیرد. دانستن این که خدمتتان موجب تفاوت در زندگی‌های دیگران می‌شود، برای مان رضایت خاطر به ارمغان می‌آورد؛ اما همان‌طور که ما می‌خواهیم به دیگران ببخشیم، باید به دیگران نیز اجازه بدهیم به ما ببخشند همچنین شما می توانید مقاله ی ۹ نکته برای مدیریت تغییرات زندگی را مطالعه نمایید.

بنابراین بخشنده‌ای مشتاق و دریافت‌کننده‌ای گشاده‌رو شوید. این، نسخه‌ای برای شاد، ارزشمند و موفق زیستن است.اگر این مطلب برایتان جالب بود پیشنهاد می کنیم ﮐﺘﺎﺏ صوتی هشت راه برای داشتن رابطه ی موفق   را بشنوید .این کتاب صوتی ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﻣﻮﺯﺷﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻣﻮﺛﺮ ﻭ ﺗﺎﺛﯿﺮ گذار ﺑﺎ ﺍﻃﺮﺍﻓﯿﺎﻥ است . ﺟﺎﻥ ﻣﮑﺴﻮﻝ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻣﻮﺯﺷﯽ ﮐﻪ ۶۰ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻫﺴﺖ ۸ تکنیک ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺭﻭﺍﺑﻄﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﺑﺮﻧﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮﺩﻭﻃﺮﻑ ﺭﺍ ﺍﻣﻮﺯﺵ می دهد این کتاب را می توانید از سایت رادیو مثبت تهیه کنید و گوش دهید و از ارتباطتان با دیگران احساس خرسندی و رضایت داشته باشید .

دیدگاه‌ها 1