چگونه به راحتی بتوانیم دیگران را ببخشیم ؟ (۲ )

چگونه به راحتی بتوانیم دیگران را ببخشیم ؟ (قسمت دوم )

قدم هشتم : از کینه ورزی بپرهیزید

در یک نزاع و درگیری چه چیزی سبب عصبانیت و ناراحتی میشود ؟ دیگران را ببخشیم ؟

مطمینا جواب این سوال ، لیست بلند بالایی است و محتوای همه آنها این است که طرف مقابل اشتباه کرده و بدون هیچ دلیل منطقی و منصفانه رفتار بدی انجام داده است . در نتیجه با استنباطی شبیه این : ” من حق دارم وقتی دخترم ، مادر شوهرم ، شوهر سابقم ، رییسم و یا هر کسی دیگر که با من اینگونه برخورد میکند ناراحت شوم ” . اما اگر شما خواهان این هستید که زندگی تان را براساس مکتب تائو بنا کنید لازم است این نمونه افکار را عکس کنید . بر خلاف نظر عموم ، خشم و کینه از عملکرد هیچ یک از طرفین دعوا نمی آیند بلکه آنها وجود دارند و تا وقتی که شما درصدد پایان دادن به این نزاع و جایگزین کردن آن با عشق و بخشش و مهربانی نباشید ؛ هر چه بیشتر پیشرفت میکنند و به راه خود ادامه میدهند .

چگونه به راحتی بتوانیم دیگران را ببخشیم ؟ (۲ )

به قول Lao Tzu که میگوید : انسان باید ریسک کند  که ناراحتی را به مهربانی تبدیل کند و گرنه خصومت هیچ گاه به دوستی تبدیل نمیشود .

بنابراین وقتی همه فریادها ، جیغ ها و کلمات تند و تهدید آمیز به پایان رسیدند ، زمان برای آرامش فرا میرسد . به یاد داشته باشید که طوفان برای همیشه ماندنی نیست . ریزگردهای پنهان شده در آن سرانجام فرو مینشیند و امنیت برقرار میشود . همیشه زمانی برای صلح و آرامش وجود دارد .

قدم نهم : به جای اینکه در طلب حق خود باشید ، مهربان باشید

ضرب المثلی چینی میگوید : اگر قصد دارید کینه و انتقام را دنبال کنی پس دو قبر بکن . اولی برای طرف مقابلت و دومی برای خودت . منظور این جمله این است که عاقبت کینه و دشمنی ویرانی است .

دنیا تنها یک مسیر دارد . کسانی که از آنها رفتار بدی سر میزند درواقع کاری را انجام میدهند که فکر میکنند باید انجام دهند . ولی شما میتوانید همان رفتار را با روشی دیگر پردازش کنید . وقتی در برابر مشکلی با عصبانیت برخورد میکنید درواقع شما آن عصبانیت را در جامعه توزیع میکنید . اما بدانید وقتی شما آسیب دیده آید نیازی نیست بخاطر آن دیگران را خراب کنید و یا آن ضربه وارد شده را تلافی کنید . فرض کنید شخصی به شما حرفی میزند که از نظر شما بسیار ناپسند است ، سعی کنید به جای اینکه در مقابل سخن آن فرد گزینه خشم را انتخاب کنید ، گزینه مهربانی را بکار ببندید . شما اختیار کامل دارید که در مقابل آن سخن ، سخنی پر انرژی تر و والاتر  که پر از عشق و آرامش و لذت و بخشش و مهربانی است را به عنوان جوابتان انتخاب کنید . پس به جای اینکه در طلب حق خود باشید ، اندکی مهربان باشید

قدم دهم : تمرین به ” دادن ” کنید

قبل از اتمام بحث و جدل سعی کنید به جای ” گرفتن ” به ” دادن ” عادت کنید . دادن به آیم معنا نیست که همه چیز رها کنید بلکه اگر میخواهید از مکتب تائوییسم تبعیت کنید ، زمانی که طرف مقابل سعی در برنده شدن دارد و میخواهد با زیر پا گذاشتن شما میخواهد خود را به بالا بکشد ، شما هم چنان در صلح باشید و با زندگی هماهنگ شوید . اگر این اصل را بکار بگیرید قادر خواهید بود که زمان کشمکش را کاهش داده و حتی به صفر برسانید . در هر کجا که حس کردید احساساتی قوی در شما در حال تحریک شدن است و شما باید حق خود را بگیرید ، خیلی آرام جملات زیر از دعایs Saint Franciرا در خود زمزمه کنید .  “هر کجا به تو ناراحتی وارد شد ، معذرت خواهی را پیش بگیر ” . همانطور که او میگوید باید بخشنده بود . به جای تنفر ، عشق را به ارمغان بیاورید . به جای تاریکی ، روشنی و به جای تلافی ، عذرخواهی . این عبارات را هر روز با خود تکرار کنید چون به شما کمک خواهد کرد که بر تمایلات نفسانی خود فایق آیید و مفهوم زندگی را درک کنید .

قدم یازدهم : در جستجوی موقعیت هایی که مورد ظلم قرار گرفتید ، نباشید

اگر آگاهی شما از مفهوم زندگی کم و یا در حد صفر باشد ، درواقع به دنبال موقعیت هایی هستید که مورد اذیت واقع شده اید و این کار از شما انرژی زیادی میگیرد . حتی یک گزارش اخبار ، یک غریبه دیوانه ، یک شخص دشنام ده ، یک عطسه و یا یک ابر سیاه میتواند این کار را عملی کند . سعی کنید به شخصی تبدیل شوید که به هر نحوی از مورد اذیت واقع شدن اجتناب میکند . باید گفت ، مورد اذیت واقع نشدن به این معنا است که ” من کنترل کامل بر احساسات خویش دارم ، من انتخاب میکنم که در هر شرایطی ، حس آرامش خودم را حفظ کنم . در عوض وقتی احساس کردید که مورد اذیت واقع شدید ، عادت به قضاوت کردن میکنید . درواقع شما به شخصی را مورد قضاوت قرار میدهید که احتمالا احمق ، بی عاطفه ، دیوانه ، گستاخ ، بی ملاحظه و یا نادان است و به این روش خود را ناراحت میکنید و مورد بی مهری قرار میگیرید . تنها چیزی که ممکن است که از عملکرد آنها تشخیص ندهید این است که ، زمانی که شما شخصی را مورد قضاوت قرار میدهید در واقع آنها را تعریف نمیکنید بلکه شما خودتان را به عنوان فردی ضعیف که نیازمند قضاوت کردن دیگران است ، تعریف میکنید .

قدم دوازدهم : به جای زندگی کردن در گذشته در لحظه به سر ببرید

اگر حس کردید که دیگران را ببخشیم کاری سخت است ، باید بگویم که شما در حال زندگی نمیکنید و برای گذشته اهمیت بیشتری قایل شده اید . با این استراتژی ، شما یک سهم زیادی از انرژی و توجه خود را صرف تاسف خوردن به روزهای خوب گذشته میکنید که برای همیشه از دست رفته اند ، به این خاطر است که نمیتوانید خوشحال باشید و امروز خود را بسازید . ” همه چیز تغییر کرده است ، هیچ کس مثل سابق احترام نمیذارم. ….” این جملات نشان دهنده این است که شما به گذشته تعلق دارید به همین خاطر نمیتوانید در حال حاضر خوش باشید .

گمان نمیکنم که مخلوقات خداوند هم عمر خود را صرف فکر کردن به زمانهای گذشته کنند . _ یک سگ آبی تمام روز خود را صرف کار کردن میکند بدون اینکه توجه به این نکته کند که برادر یا خواهرش توجه بیشتری جلب کرده اند ویا پدرشوهر با برادر بزرگترش بیشتر وقت میگذارند.  او همیشه در زمان حال زندگی میکند . باید از مخلوقات خدا درس بگیریم و با قدردانی از زیبایی های دنیا ، تمرین کنیم که در لحظه زندگی کنیم .

قدم سیزدهم : به دل زمان های تاریک بروید

در جهان هستی ، سیستم هوشیاری با یک نیروی خدایی وجود دارد که حادثه ها بدون هیچ تصادفی اتفاق میافتند . باید بگویم که اگر هم چنان مسیری که قبلا میرفتید را دنبال کنید به جایی که الان هستید ، نخواهند رسید . هر پیشرفت یا موفقیت که در زندگی شما ایجاد شده ، احتمالا از دل چندین فاجعه و بدبیاری به بیرون آمده است . زمانهای تاریک مثل تصادفات ، حادثه های تلخ ، انحلال ها ، زمانهای فقر ، بیماریها ، تجاوزها،  رویاهای به تحقق نرسیده همگی در صف هستند تا شما از آنها عبور کنید و به هدف برسید . فرض کنید که آنها باید اتفاق بیفتید و شما نمیتوانید جلوی آنها را بگیرید . از این دیدگاه به سمت آنها بروید و آنها را بفهمید و بپذیرید و درنهایت آنها را دگرگون کنید ( کن فیکون )

قدم چهاردهم : از قضاوت کردن خودداری کنید

_وقتی دست از قضاوت دیگران بردارید و تنها یک نظاره گر باشید ، آرامش درونی همه وجود شما را خواهد گرفت . با این حس آرامش،  شما خود را خوشحال تر و فارغ از انرژی منفی خواهید یافت . تجاوز وقتی صورت میگیرد که بفهمید دیگران بیش از حد معمول به شما جذب شود .

_ اگر من موجودی را دوست دارم که آن را فراتر از خودم میدانم به این معناست که عشق همه چیزی است که من در درونمایه دارم و همه چیزی است که میتوانم آن را ببخشم . اگر شخصی که عاشقش هستم ترجیح داد فراتر از چیزی باشم که در گذشته بوده ام ، من انرژی ای فراتر از خود واقعی ام را باید به او بفرستم .

_قضاوت و مورد انتقاد قرار دادن احساسات و افکار دیگران _ صرف نظر از اینکه این کاری غیر اخلاقی و نادرستی است _ در واقع با این کار ما ، قضاوت خداوند را نقض کرده ایم . چون خداوند است که تعیین میکند آرزوهای ما به تحقق بینجامد و همانطور که با موجودیت ما هماهنگ هستند . پس اگر من میخواهم دنیایی کامل داشته باشم باید عشق را جایگزین قضاوت کنم .

قدم پانزدهم : تنها عشق بورزید

من سالهای زیادی است که در آموزه‌ای Patanjalil را مطالعه میکنم ، او در چند سال گذشته چندین بار خاطر نشان کرد که وقتی ما در زندگی ثابت قدم هستیم که در مورد افکار آزاردهنده که در مورد دیگران به ذهن ما میرسد دچار لغزش نشویم . و همه مخلوقات خداوند از خصومت در پیشگاه خداوند خودداری کنند .

توصیه من به شما این است که در موقعیت هایی که که قرار است دیگران مورد سرزنش،  انتقاد و قضاوت قرار دهید به آنها تنها عشق بورزید . وقتی احساس کردید که قضاوت اعمال دیگران قرار است آرامش و شادی را از شما بگیرد فورا آنها را غرق در محبت کنید و به یاد داشته باشید که اگر در این راه ثابت قدم باشید و دید خود را به کاینات و موجودات تغییر دهید ، کاینات و موجودات هم در پیش چشمان شما تغییر میکنند .

 

دیدگاه‌ها 2

    محمد

    واقعا مقاله ای بهتر از این در مورد عصبانیت نخونده بودم ک خوندم ممنون خیلی سایت عالی دارین