چطور در یک مصاحبه ی شغلی در مورد دستمزد صحبت کنیم؟

فرض کنید شما مرحله نخست مصاحبه ی شغلی را پشت سر گذاشته اید و به همراه سایر کاندیداها، در یک جلسه ی پرسش و پاسخ جمع شده اید و اکنون زمان صحبت کردن در مورد میزان دستمزد است؛ ولی شما از اینکه میزان حقوق پیشنهادی خود را عنوان کنید معذب هستید.

واقعا صحبت کردن در مورد حقوق با کسی که در جایگاه مدیریت نشسته و در درحالی که شما بی صبرانه خواهان به عهده گرفتن آن شغل هستید صورت خوشی ندارد. معمولا رئیسان آینده نگر و باتجربه از تعیین محدوده حقوق دریافتی شما شانه خالی میکنند چون تمایل ندارند از اختیارات خود در این زمینه استفاده کنند.

درواقع زمانی باید در مورد حقوق صحبت شود که در مورد اصول کلی کار در آن سمت به توافق رسیده باشید. به خاطر همین اگر در مورد پاداش قابل قبولی با شما صحبت کردند فورا بپذیرید.

چطور در یک مصاحبه ی شغلی در مورد دستمزد صحبت کنیم؟

چطور در یک مصاحبه ی شغلی در مورد دستمزد صحبت کنیم؟

در این صورت شما برای کار انتخاب خواهید شد، این موضوع بسیار حایز اهمیت است چون نشان دهنده ی عملکرد شما در مذاکره است. شرکت در صدد است با صرف زمان و انرژی به هر نحو با شما به توافق برسد پس نشان دهید که حاضرید از هفت خان رستم هم عبور کنید. (شاید اگر شما در یک سازمان غیر رسمی قرار بود استخدام شوید قبول نکردن چنین پیشنهاداتی آنقدرها مهم نبود ولی وقتی طرف شما افراد مهم هستند باید با احتیاط رفتار کنید. این توصیه برای کسی است که کمتر اتفاق افتاده که در یک چنین موقعیت خوبی قرار گرفته باشد. با یک محاسبه ی ذهنی، خواهید دید که قبول کردن برخی چیزها به بودن در این شرکت می‌ارزد.

 

۱. در ابتدا هرگز حرفی از رقم و عدد حقوق به میان نیاورید.

شما به هر کتاب راهنما و وبلاگ که مراجعه کنید در این مورد به شما خواهد گفت در شروع کار به هیچ عنوان از میزان حقوق صحبت نکنید. این توصیه معمولا همیشه درست و کارآمد است. افرادی که در یک مجموعه ی اداری، دارای سمتی هستند؛ در آن فضا نفس می کشند و زندگی می کنند و از کسانی که برای کار انتخاب می کنند نیز چنین انتظاری را دارند. آن ها در مورد موضوعات، خیلی عادی و بدیهی صحبت می کنند، گویی که آن موضوعات جزء بزرگی از ارزش و اعتبار شرکت است. به همین خاطر است که کسی نباید برای صحبت در مورد دستمزد داوطلب شود.

۲. به صحبت ها گوش دهید و همان را برایشان تکرار کنید.

در هنگام مذاکره به سخنانی که می شنوید به خوبی گوش بدهید و از همان سخنان در صحبت‌های خود استفاده کنید. خوب است بدانید که چیزی که افراد را متقاعد می کند حرف های خودشان است. پس زمانی که با آن ها بحث می کنید از صحبت‌های خودشان هم کمک بگیرید آن وقت می بینید که چطور جدا هیجان زده می شوند.

۳. تحقیق کنید.

افراد زیادی هستند که می توانند در مورد میزان تقریبی حقوق شما در سمت مورد نظر در آن شرکت به شما اطلاعات دهند. می توانید به سایت های مربوطه رجوع کنید و با سرچ سمت مورد نظر، میزان حقوق دریافتی آن سمت را پیدا کنید. این روش بسیار راحت است ولی چندان کارآمد نیست. همچنین فیسبوک و لینک های منبع هم می توانند کمک کننده باشند.

اما اگر بتوانید قبل از مصاحبه شغلی یک رابطه دوستانه با افرادی که در آن شرکت مشغول به کار هستند و یا بوده اند یا افرادی که با آن سازمان معاملات حرفه ای انجام داده اند ، برقرار کنید میتوانید به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید.

۴. شما بسته های جبرانی زیادی دارید که میتوانید از آنها بهره بگیرید.

بیش از حد روی میزان حقوق تمرکز نکنید اگرچه این موضوع مسیله مهمی است ولی پاداش ها و بسته های جبرانی زیادی وجود دارند که میتوانند روی آنها متمرکز شوید . اگر شما یا دیگر افراد تیم بر سر میزان حقوق به بن بست خوردید بهتر است به جای آن در مورد کیفیت امتیازهای دیگر و ارزش های دیگر بحث و گفتگو انجام دهید.

مذاکره بر سر حقوق یک عملکرد استراتژیک و تاکتیکی است که بیان آن هنر خاص خود را میطلبد تا بتوان مدیر آن مجموعه را مجاب کرد . در فضای بازار وقتی شرکتی استعدادی را به کار میگیرد در واقع بودجه ای را سرمایه گذاری میکند که قبل از اتخاذ سرویس ارزش مشتری و قبل از نشستن بر سر میز مذاکره با شما ، این محاسبات را باید انجام داده باشد . زمانی که آن ها محاسبات خود را انجام دادند آن وقت زمان آن است که شما نیز رقم پیشنهادی خود را عنوان کنید.

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید