چگونه گوینده و شنونده‌ی بهتری باشید؟

در هر مکالمه ای که بین افراد صورت می گیرد، دو طرف گوینده و شنونده وجود دارد که دو، باید هنر تعامل را به خوبی بلد باشند.

در اینجا ۶ توصیه برای داشتن مکالمه ای خوب به شما معرفی خواهیم کرد.

 

مهارت مکالمه ی شما چگونه است؟در موردش فکر کنید. آیا بیان روان و شیوایی دارید یا در حرف زدن، تپق می زنید؟

آیا یک شنونده صبور هستید یا میان حرف طرف مقابل خود می پرید؟

در این جا یاد خواهید گرفت که چگونه مکالمه تان را مدیریت کنید.

مقالات موفقیت

چگونه گوینده و شنونده‌ی بهتری باشید؟

وقتی قرار است شما حرف بزنید…

۱- فکرتان را مدیریت کنید.

اگر خیلی از مواقع پیش می آید که در زمان صحبت با طرف مقابل، او را گیج می کنید، این احتمالا است به این خاطر است که فکرتان را منسجم نکرده اید. گاهی حرف های زیادی برای گفتن دارید ولی چون قادر به مدیریتشان نیستید نمی توانید آن ها را به خوبی بیان کنید.

پس پیش از شروع کلام، فکرتان را مدیریت کنید تا بتوانید گفته هایتان را هم مدیریت کنید.

 

۲- منظورتان را بیان کنید.

دقیقا همان چیزی را بگویید که منظورتان است.

۳- سر اصل مطلب بروید.

تعاملات موثر از هر گونه حاشیه ای به دور هستند. اگر چیزی می خواهید همان را دقیقا طلب کنید. اگر می خواهید کسی برایتان کاری انجام دهد دقیقا همان کار را به او بگویید تا انجام دهد.

۴- دقیق باشید

کلمات را هدر ندهید. کوتاه و مختصر سخن بگویید و از کلمات کوتاه و آشنا استفاده کنید.

۵- خود واقعی تان باشید

هر یک از ما خصوصیات و خصلت هایی داریم که می توانند ما را در تعاملاتمان یاری کنند. برای اینکه منظورتان را واضح تر نشان دهید سعی کنید طبیعی عمل کنید و خودتان باشید. در این صورت راحت تر خواهید بود.

۶- تصویرسازی کنید

این سخن که می گویند “یک تصویر ارزشمندتر از هزاران واژه است.” همیشه درست نیست. با این وجود گاهی بهتر و یا حتی لازم است که با کلام، تصویر سازی کنید تا مخاطبتان، بتواند آنچه می گویید را در ذهنش مجسم کند.

اما حرف زدن و انتقال پیام تنها یک بخش است. بخش دیگر، شنیدن است. باید بیاموزیم چگونه یک شنونده ی خوب باشیم.

وقتی قرار است شنونده باشید…

۱- با دقت و تعمق با گفته ها برخورد کنید.

شنیدن، مثل حرف زدن و نوشتن نیازمند توجه فروان است. اگر روی شنیده های خود تمرکز کافی نداشته باشید، چیز زیادی نخواهید آموخت. در حالت عادی بیشتر ما تنها ۲۵ درصد از شنیده هایمان را به خاطر می اوریم ولی اگر توجه مان را به این امر افزایش دهیم، تاثیرات حاصل از آن، طبیعتا افزایش خواهند یافت.

جمله ی معروفی هست که می گوید: “زمانی که حرف می زنید، چیزی یاد نخواهید گرفت.” این بدان معناست که شما از شنیده ها خواهید آموخت.

۲- از چشمانتان استفاده کنید.

جالب است بدانید که اگر تنها با گوش هایتان بشنوید، بیشتر مطالب را از یاد خواهید برد. یک شنونده خوب به هنگام شنیدن، چشمانش را باز نگه می دارد. هنگام شنیدن طرف مقابلتان، به احساسات او توجه کنید. صورت افراد بیان گر بسیاری از مسائل است که در قالب کلام نمی آیند.

۳- به این علامت های غیر کلامی توجه کنید

  • مالیدن یک چشم: اگر کسی به شما گفت: “فکر می کنم حق با شماست.” و سپس، یک چشم خود را مالید به این معناست که او در پذیرش این حرف خود تردید دارد.
  • تکان دادن پا: اگ حرفی که زده می شود همراه با تکان دادن پا باشد به این معنا خواهد بود در حرف زده شده اطمینان کافی وجود نداشته است.
  • مالیدن انگشتان: اگر مشاهده کردید که گوینه انگشت شست و اشاره اش را به هم میمالد، این غالبا به این معناست که فرد گوینده چیزی را از شما مخفی می کند.
  • خیره شدن و چشمک زدن: اگر دیدید که گوینده به سقف خیره شده و مدام پلک می زند، این، نشانه ی آن است که به موضوعی که دارد درباره اش حرف می زند، تسلط کافی ندارد.
  • نداشتن ارتباط چشمی: عدم برقرای ارتباط چشمی می تواند نشانه ی ضعف اعتماد به نفس باشد. گاهی هم به این دلیل است که گوینده در حرف هایش صداقت ندارد.

البته باید گفت قضاوت تنها بر اساس این علایم، کار معقولی نیست ولی در کل می توانند سر نخی به شما بدهند.

۴- چیزها را ساده بگیرید.

اگر شنونده خوبی نباشید، افراد کمتری مایل خواهند بود که با شما به گفتگو بپردازند. یک شنونده ی خوب، باید با علاقه و حوصله ی کافی پای حرف دیگران بنشیند. گاهی در گفتگو، نیاز نیست در نقش یک کارشناس ظاهر شوید!

دیدگاه‌ها 0