۱۰ راهکار برای بهبود روابط اجتماعی

اگر می‌خواهید در زندگی اجتماعی گفت‌وگوهای بهتری داشته باشید، ایده‌های بهتری را در حین کار خود از دیگران دریافت کنید، یا ارتباط بهتری با خانواده خود برقرار کنید، ده نکته‌ی ضروری زیر را برای یادگرفتن برقراری ارتباط مؤثر، بخوانید.

۱۰ راهکار برای بهبود روابط اجتماعی

مراقب زبان بدن خود باشید

گفت‌وگوی خود را با طرف مقابل آغاز می‌کنید اما هنوز دست‌های خود را ضربدری در آغوش گرفته‌اید؛ یک گارد محکم! می‌گویید گوش‌تان با کسی است که سخن می‌گوید اما هنوز چشم از گوشی همراه‌تان برنداشته‌اید.نشانه‌های غیرکلامی و غیرنوشتاری آشکارتر از آن چیزی هستند که ما فکر می‌کنیم. این موضوع مهم را فراموش نکنید که حتی اگر کلمه‌ای حرف نزنید باز هم در یک ارتباط قرار دارید.راه دیگر این است که زبان بدن را بیاموزید تا بتوانید پاسخ‌های بهتری به کسی که با او صحبت می‌کنید، بدهید در زمینه ی زبان بدن این اینفوگرافی به شما کمک خواهد کرد .

«هییممم»، «آآآآ» و «هاااوومم» را حذف کنید

«هییممم»، «آآآآ» و «هاااوومم» و هر صدای اضافه‌ای که در زمان ارتباط با دیگران از دهان شما بیرون می‌آید، بهبود ارتباط را دچار اختلال می‌کند. برای آنکه قانع‌کننده‌تر به نظر برسید و یا اعتمادبه‌نفس شما بیشتر و واضح‌تر باشد، این صداهای اضافه را حذف کنید.راه های زیادی برای حذف این حروف اضافه است؛ اول دست‌های خود را از جیب‌تان بیرون بیاورید مطالعات نشان می‌دهد که وقتی دست‌های خود را محدود می کنید، میزان استفاده از این حروف اضافه بالاتر می‌رود.حفظ خونسردی، راحت بودن، قطع کردن سخن و تمرین، از راهکارهایی است که از میزان استفاده از این کلمات اضافه در کلام شما می‌کاهد.

برای صحبت‌های کوتاه آماده باشید

گفت‌وگوهای کوتاه هنری هستند که اکثر مردم بر آن تسلط ندارند. این مهارت برای برقراری ارتباط با کسانی که آنها را خیلی کم می‌شناسید و نیز گریز از سکوت‌های اجتناب‌ناپذیر در میان گفت‌وگو بسیار کاربردی است. می‌توانید درباره‌ی روش‌های مختلف ایجاد، ادامه و پایان یک گفت‌وگوی کوتاه مطالعه کنید و یا توانایی‌های خود را در این زمینه بسنجید.این مهارت به شما کمک می‌کند که در به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با دیگران و یا یافتن زمینه‌های مشترک فکری با طرف مقابل در زمانی کوتاه، توانمند شوید.صحبت‌های کوتاه در درازمدت می‌تواند شما را شادتر کند.

یک قصه بگویید

داستان‌ها پرقدرت هستند. آنها ذهن ما را فعال می‌کنند و ما را متقاعدکننده‌تر نشان می‌دهد. گاهی مؤثرکردن یک ارتباط نیازمند یک داستان خوب است. کلمات و یا قوانینی را که به روایت شما ساختار می‌دهد بیاموزید؛ موضوع را با سخنان خود هماهنگ کنید؛ روی آن تمرکز کنید و با گفتن عباراتی مثل «مثل ما که…»، «اما…»، «اینطور شد که…» یک نقطه‌ی عطف در آن ایجاد و آن را به موضوع کلام خود مرتبط کنید. این مقالات برای شما جالب خواهند بود:

 حرف دیگران را تکرار کنید و سؤال بپرسید

تکرار چند جمله یا کلمه‌ی آخر طرف مقابل به او این احساس را می‌دهد که به حرف‌هایش اهمیت می‌دهید. اگر از او درباره‌ی همین جملات نیز سؤالی بپرسید، دقت خود را به او نشان داده‌اید. این راه‌حل برای داشتن یک گفت‌وگوی کوتاه و یا پُر کردن سکوت‌های عجیبی که گاه میان مکالمه اتفاق می‌افتد، مورد مناسبی است.

این را جایگزین صحبت درباره‌ی موضوعات معمولی و دم‌دستی مانند وضعیت آب‌وهوا کنید. گاهی از آخرین کتابی که او خوانده و یا برنامه‌ای که برای تابستان خود ریخته است بپرسید. به یاد داشته باشید که در یک گفت‌وگوی موفق شما باید بیشتر هیجان‌زده باشید تا هیجان‌انگیز.

حواس‌پرت نباشید

از شر هرچیزی که حواس شما را پرت می‌کند، خلاص شوید. صحبت‌کردن با تلفن وقتی شخصی با شما در حال سخن گفتن است، بسیار بی‌ادبانه به نظر می‌رسد. شاید نتوانید در طول مکالمه از گجت‌های خود جدا شوید اما چک کردن آنها در زمان‌های خاصی که کلام طرف مقابل را قطع و حواس شما را پرت نمی‌کند، بر ارتباط شما تأثیر منفی کمتری می‌گذارد.

از چشم مخاطب خود بنگرید

مخاطب شما چه کسی است؟ مدیران؛ کارگران؛ کودکان؛ خانواده؟ در برخورد با هر مخاطبی شما باید سبک خاص همان گروه را دنبال کنید. وقتی سعی می‌کنید پیام خود را به افراد برسانید، از دید آنها نیز به قضیه بنگرید و پرسپکتیو نگاه آنها را در ذهن داشته باشید.

مختصر و خاص باشید

این یک سیاست خوب همزمان برای ارتباطات کلامی و نوشتاری است. روشن و مختصر سخن بگویید و درعین‌حال درست، منسجم، کامل و باادب باشید.

این شیوه را در ایمیل‌های خود به کار بگیرید تا تأثیر سریع و مستقیم آن را در پاسخ‌ها به وضوح ببنید.

همدلی کنید

ارتباطات یک خیابان دوطرفه است. اگر تمرین کنید که دیدگاه مخالف خود را نیز ببینید و بپذیرید، مشکلات و اضطراب‌هایی را که در طول تلاش برای ارتباط با دیگران تجربه می‌کنید، کاهش خواهید داد.

افزایش همدلی ابزار کارآمد شما برای درک بهتر از قطعات ناگفته‌ی ارتباط با دیگران است. ضمن اینکه به شما کمک می‌کند تا پاسخگویی مؤثرتری داشته باشید.

گوش کنید؛ واقعا گوش کنید

همه‌ی مهارت‌های ارتباطی لازم و مهم هستند اما مهم‌تر از همه آنها این است که واقعا به صحبت‌های کسی که با شما سخن می‌گوید گوش کنید. بخش‌‌های کارآمد و منحصربه‌فرد ارتباط شما همان بخش‌هایی هستند که ارتباط ظریفی با گوش دادن دارند. این کار باعث می‌شود که حتی اگر سبک مشابهی ندارید، بر روی یک موضوع مشترک متمرکز باشید.

 

دیدگاه‌ها 6