۴ گام برای آنکه تبدیل به فرد بهتری شوید

 

ما همه تجربه موانع را داریم. چه از نظر حرفه ای و چه در روابط ، زمانی که ما تلاش می کنیم فرد بهتری شویم با موانع روبه رو می شویم. این موانع می تواند تجربه چیزهایی باشد که یا طبق برنامه پیش نمی رود و یا به کلی شکست می خورد. این احساس خوبی نیست و حتی می تواند به روش های بسیاری مانع پیشروی ما در زندگی شود. اما با یک تغییر ساده در برخورد با موانع، چه بزرگ باشند و چه کوچک، ما می توانیم بسیاری از چیزها را تغییر دهیم. شما ممکن است همیشه قادر به بازیابی یا اصلاح آنچه سبب رسیدن شما به جایگاه فعلی تان شده است نباشید، اما با چند گام ساده می توانید کارها را به سمت پیشروی بهتر سوق دهید.

 

۴ گام برای آنکه تبدیل به فرد بهتری شوید

در اینجا چهار گام مطرح شده که در رابطه با چگونگی  غلبه بر مشکلات بوده و به ما کمک می کند فرد بهتری شویم:

 

 

به خودتان اجازه دهید حس منفی موقعیت را تجربه کنید

می توان ادعا کرد که در اغلب مواقع بدنامی احساسات و تجارب منفی در رفته است. طبیعی است که بخواهیم حس در اوج بودنی را که احساسات مثبت به ما می دهند به دست آورده و حفظ کنیم و احساسات منفی را حذف کنیم. اما احساسات منفی ما واقعاً در زندگی مان ضروری اند. احساسات منفی اطلاعاتی در اختیار ما می گذارند مبنی بر آنکه چیزی (یا کسی) در محیط ما نیاز به توجه بیشتر دارد که می تواند نهایتاً به ما کمک کند بیشتر احساس همدردی کرده یا بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

قرار دادن خودتان در حالتی منفی و باقی ماندن در آن عادت سالمی نیست، اما اینکه به خودتان اجازه دهید بخشی کاملاً طبیعی و معمول از چیزی را (خوب و بد) تجربه کنید در واقع اولین گام است در درک اینکه آن چیز برای شما و دیدگاهتان نسبت به زندگی چه معنایی دارد. اگر به خودتان اجازه ندهید آن احساسات را داشته باشید و به پردازش آن ها در مواجهه با موانع نپردازید، هرگز نخواهید دانست چگونه در آینده از آن ها گذر کنید. فهم احساسات منفی تان همان قدرت واقعی است.

“بزرگترین ضعف ما در تسلیم شدن نهفته است. همیشه مطمئن ترین راه برای موفقیت این است که یک بار دیگر تلاش کنید.” – توماس ای. ادیسون

 

برخی بردهای ساده را به خودتان جایزه دهید

اگر اهمیت دارد که به خودتان اجازه دهید که جنبه منفی چیزها را تجربه کنید، وقتی که زمان آن رسیده تا از موانع بگذرید اما نمی توانید چه خواهید کرد؟ تمرکز خود را تغییر دهید و برخی بردهای کوچک را به خودتان هدیه دهید. این کار با انجام کاری که به سادگی سبب شادی شما می شود فرق دارد. این تمرکز بر روی انجام کارهاست که سبب می شود شما احساسی همچون موفقیت داشته باشید (حتی اگر خیلی کوچک باشد).

این می تواند هر چیزی باشد، از نظافت منزل تان گرفته تا برد در بازی ویدئویی. ایده آن است که کاری انجام دهید که نتیجه نهایی آن دور از انتظار نیست، و شما می توانید خیلی ساده به آن دست یابید. البته آن را کمی چالش برانگیز کنید اما در کوتاه مدت به خودتان برد کوچکی هدیه دهید. این کار به شما فرصت می دهد به چیزی مثبت تر فکر کرده و اجازه رها شدن برخی هورمون های خوب را در ذهن تان بدهید و با این کار پیشروی ساده تر شده و راحت تر می توانید از موانع بگذرید.

 

به بررسی آنچه جواب نداده بپردازید

این پیروزی نیست که به شما می آموزد چگونه سرسخت و مقاوم باشید. این کار موانع است. بسیار مهم است که به موانع بر سر راهتان به چشم شکست محض نگاه نکنید و در عوض آن ها را به دید تجارب آموزشی ببینید. ممکن است چنین فرصتی دوباره خیلی زود و یا حتی هرگز در دسترس تان قرار نگیرد، اما بدان معنا نیست که هیچ درسی برای آموختن وجود ندارد.

ما به عنوان انسان جمعی از تجارب هستیم. بنابراین صرف زمان برای بررسی آن تجارب، خصوصاً مواردی که ما در آن ها موانع را پشت سر گذاشته ایم، بسیار ارزشمند است. شما نه تنها این کار را برای ممانعت از تجارب منفی آینده میکنید بلکه می خواهید در رابطه با خودتان نیز بیاموزید.

 

برنامه ای طرح کنید و یک بار دیگر از نو شروع کنید

بزرگترین مشکل در برخورد با موانع این است که یک بار دیگر از نو شروع کنیم. اما اگر خیلی زود دست به کار نشوید به احتمال زیاد هرگز موفق به این کار نخواهید شد.

بسیار اهمیت دارد که برنامه ای طرح کنید و بدانید اوضاع چگونه تغییر کرده است. با نگاه به شرایط جدید، و درک اینکه چرا شکست خوردید می توانید برنامه ای جدید طرح ریزی کنید و در آینده نتایج بهتری به دست آورید.

برخورد با موانع کار ساده ای نیست و ممکن است شما از نظر عاطفی آسیب های بسیاری ببینید. این تجربه سبب احساس شکست شده و برخی از بدترین جنبه ها از شخصیت ما را پر رنگ تر می سازد. گذر از گذشته کار ساده ای نیست، اما وقتی شما در عوض ،زمان و تلاش خود را صرف یاد گرفتن از آن می کنید، متوجه می شود که شاید آن مانع درسی بوده که شما برای تجربه چیزی بهتر به آن نیاز داشته اید.

 

 

 

دیدگاه‌ها 1