۴ راه برای تبدیل شکست به موفقیت

شکست حتی قوی ترین افراد را هم سرخورده کند. شکست جنبه ای موذیانه دارد که رهایی از آن را بسیار سخت می کند. امید و رویاهایمان ناگهان در دوردست قرار می گیرند، اهدافمان غیر ممکن به نظر خواهند رسید و ما قابلیت هایمان را مورد تردید قرار خواهیم داد.

یکی از بدترین آسیب های شکست این است که ما گاهی انگیزه مان برای دنبال کردن اهدافمان را از دست می دهیم. با این حال، هیچ کدام از این اتفاقات نباید رخ دهند. در واقع شکست می تواند یکی از بهترین ابزارهای شما در مسیر دست یابی به موفقیت باشد! در حالی که نیروهای بازدارنده گاه مغلوب نشدنی به نظر می رسند، این درست همان زمانی است که شما باید بیشتر به رویاهایتان بپردازید و برای رسیدن به آن ها سخت تر بجنگید.

 

 

موفقیت

 

در اینجا چهار روش برای تبدیل شکست به انگیزه و سپس موفقیت وجود دارد:

۱٫بدانید که شکست بخشی از موفقیت است

ما اکثر مواقع به شکست به عنوان متضاد موفقیت نگاه می کنیم و این چندان هم دور از حقیقت به نظر نخواهد رسید. شکست در واقع بخشی جدا ناپذیر از موفقیت است. با شکست شما اطلاعات ارزشمندی به دست می آورید که به شما کمک خواهد کرد در آینده موفق شوید.

اگر شکست را به عنوان یک تجربه آموزشی در نظر بگیرید و متوجه شوید که آن بخشی از فرایند است، قادر خواهید بود از شکست هایتان درس یاد گرفته و به اصلاح خودتان بپردازید. به خاطر داشته باشید که هر شکست شما را یک قدم به موفقیت نزدیک تر می کند.

به حرکت به سوی جلو ادامه داده و در نظر داشته باشید که شکست آخر دنیا نبوده و صرفاً در مسیر شما برای دست یابی به اهداف و رویاهایتان شما را یک قدم جلوتر خواهد برد.

“موفقیت نتیجهء کمال، کار سخت، یادگیری از شکست، وفاداری، و پشتکار است.” – کالین پاول

۲٫با خودتان صادق باشید

اگر قرار است ما بر شکست هایمان غلبه کنیم، باید کاملاً با خودمان صداقت داشته باشیم و تنها در این صورت است که می توانیم به دنبال راه حلی برای گذر از شکست به سوی موفقیت باشیم. موقعیت را ارزیابی کنید، در کجا دچار اشتباه شدید؟ آیا برای دست یابی به اهدافتان زمان و تلاش لازم را صرف کردید؟ آیا کاملاً هر آنچه را در توانتان بود انجام دادید تا رویایتان به واقعیت تبدیل شود؟

اگر پاسخ شما به این سؤالات یک “نه” بلند است، مشکلی وجود ندارد زیرا حالا شما می دانید که چرا کم آورده اید. نگاه به گذشته ابزاری قدرتمند است. آیا به اندازهء کافی تلاش نکردید؟ آیا آنقدر که لازم بود سخت کار نکردید؟ اینجا فرصت تغییر برای شما وجود دارد. از آنچه در ارزیابی خود می یابید به عنوان انگیزه برای انجام بهتر کارها استفاده کنید. از آنچه به دست می آورید شگفت زده خواهید شد.

 

۳٫غرورتان را قورت دهید

هیچ کس عالی نیست.ما همه هر از چند گاهی اشتباه می کنیم. اما اگر قرار است موفق شوید باید برای اعتراف به اشتباهات خود مشتاق باشید و همچنین باید برای یادگیری از آن ها از خود اشتیاق نشان دهید. آیا می خواهید بدانید آن چه چیزی است که شما را از انجام این کار بازمی دارد؟ نفس یا ضمیرتان.

من افراد باهوش و توانای بسیاری را دیده ام که به شکل تآسف آوری شکست خورده اند چون توانایی پذیرش اشتباهاتشان را نداشتند.

آن ها به جای وفق دادن و دگرگون کردن خود به دست و پا زدن در روش های همیشگی شان ادامه دادند و ناگزیر خیلی ساده شکست خوردند زیرا قادر نبودند غرورشان را قورت دهند. اگر قرار باشد تنها یک توصیه به دیگران بکنم آن این است که هرگز چندان مغرور نباشند. زندگی راه کوچک کردن ما را خیلی زود در پیش خواهد گرفت. هر چه زودتر از نفس تان رها شده و از اشتباهاتتان بیاموزید، خیلی سریع تر در مسیر تبدیل رویاهایتان به واقعیت و دست یابی به اهدافتان قرار می گیرید.

“صبح یک وزغ را قورت دهید و خواهید دید هیچ چیز دیگری که تا این حد نفرت انگیز باشد در طول روز وجود نخواهد داشت.” – نیکولاس کمفورت

۴٫به خاطر آورید شکست چه احساسی به شما می دهد

با اینکه شکست خوردن مسئله ای عادی است، و این اتفاق حتی برای بهترین افراد نیز می افتد، باز هم شکست برای ما طعم بدی دارد. هیچ اهمیتی ندارد یک گام در مسیر موفقیت مهم باشد، هیچ کس نسبت به شکست احساس خوبی نخواهد داشت. زمانی که ما شکست می خوریم احساسات متفاوت زیادی را تجربه می کنیم: ما احساس می کنیم آسیب دیده ایم، غمگین، افسرده و ضعیف هستیم. آیا آن احساسات را به خاطر دارید؟ حالا از آن خاطره به عنوان منبعی از انگیزه استفاده کنید.

به خودتان بگویید که دیگر نمی خواهید دوباره این احساسات را تجربه کنید. اگر روزی متوجه شدید که دچار ضعف شده اید و تلاش کافی نمی کنید، به زمانی فکر کنید که شکست خوردید. به این فکر کنید که شکست چه احساسی به شما داد و ده برابر سخت تر کار کنید تا مطمئن شوید دوباره شکست را تجربه نکنید. اگر زمانی نیاز به انگیزه داشتید  یادآوری این نکته که شکست چه احساس بدی به شما داده بود برای شما کافی خواهد بود. تلاشتان را دو برابر کنید و دوباره به کارتان بازگردید. شما خوشحال خواهید بود که این کار را انجام دادید.

دیدگاه‌ها 1