شش فایده ی انجام مراقبه(Meditation)

در این جا شش فایده ی انجام مراقبه خواهید خواند:

 

شش فایده انجام مراقبه(Meditation)

۱٫ می توانید از پس ترس های بزرگ برآیید

ترس می تواند اهداف ما را نابود کرده و ما را از موفقیت بازدارد. چه صحبت در جمع باشد یا پرواز با هواپیما که سبب بروز اندکی ترس در من می شود، من همیشه از مراقبه به عنوان درمان ترس هایم استفاده کرده ام. پیش از آنکه دست به انجام کاری بزنید که سبب بروز ترس در شما می شود، باید مراقبه را امتحان کنید.

کار مراقبه آرام کردن ذهن شما و آسوده کردن شماست. مراقبه همچنین به شما می آموزد که چطور نفس بکشید و اینکه تنفس چقدر می تواند نیرومند باشد. اهمیت ندارد که به چه میزان احساس بد دارم، می دانم که همیشه با نفس های طولانی، آرام، و عمیق می توانم خودم را آرام کنم.

به معنای واقعی تنفس پادزهر بسیاری از چالش های زندگی است، و به همین دلیل است که وقتی نگران و عصبی هستید دیگران به شما می گویند نفس بکشید. این یک پند قدیمی است که ما همه برای هم تکرار می کنیم ولی مراقبه کمک می کند به ما نشان دهد چرا نفس کشیدن اینقدر اهمیت دارد.

۲٫ می توانید به زمان حال بازگردید

اختلالات روحی همچون افسردگی و اضطراب برای ذهنی به وجود می آیند که یا بیش از حد در آینده زندگی می کند یا در گذشته.یکی از فواید مراقبه این است که می تواند شما را به زمان حال بازگرداند. برای ذهن شما سالم ترین نقطه برای فکر کردن همین جا و همین لحظه است. وقتی به زمان حال بازمی گردید ذهنتان آرام می گیرد و شروع به تمرکز بر چیزی می کند که در حال حاضر می توانید تغییر دهید.

زمانی که ما یاد می گیریم در حال حاضر زندگی کنیم و در به زمان حال بازگردیم، شانس خود را برای تجربهء حالت جریان (حالتی که هنگام انجام کاری ذهن در آن کار کاملاً غرق و متمرکز می شود) به حداکثر می رسانیم. از طریق حالت جریان، می توان تقریباً هر چیزی را که ذهن قادر به خلق آن است به دست آورد. در حالت جریان، می توان به غیرممکن ها دست یافت و شیوهء تفکر سنتی را به چالش کشید.

۳٫ می توانید سطح انرژی خود را بالا ببرید

همینکه شروع به نوشتن این مطلب کردم کمی احساس خواب آلودگی به سراغم آمد. به عنوان شخصی که دوست ندارد زمانش را تلف کند و می خواهد بیشترین زمانِ ممکن را صرف آنچه به آن شدیداً علاقه دارد بکند برنامهء آرام بگیرید را بر روی گوشی ام باز کردم. تنها با ده دقیقه مراقبه، انرژی ام را بازیافتم. بدون مراقبه، ممکن نبود شما بتوانید این مطلب را بخوانید.

ثابت شده است که در مقایسه با خواب شما از طریق مراقبه بیشتر می توانید استراحت کنید. زیبایی مراقبه در این است که نیاز نیست زمان طولانی را صرف آن کنید. اغلب ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کافی است تا بتوانید کاملاً انرژی خود را بازیابی کنید.
تمام چیزی که شما نیاز دارید این است که ذهنتان را حتی برای چند لحظه به زمان حال بیاورید و خواهید دید که نتیجه کاملاً چشمگیر است. من دوست دارم به انتهای مراقبه فنجانی چای سبز اضافه کنم تا واقعاً نیروی ذهنم را بازیابی کنم، پس شما هم این کار را انجام دهید و ببینید که این کار به شما هم کمک می کند یا نه.

۴٫می توانید کمی از گفتگو با خویشتن دست بکشید

گفتگو با خویشتن می تواند شما را دیوانه کرده و زمان و انرژی زیادی از شما بگیرد. اغلب گفتگوی من با خودم صرف این می شود که چطور چیزی را به کسی بگویم یا به موقعیتی منفی واکنش نشان دهم. زمانی که من در چنین الگوهای فکری گرفتار می شوم، متوجه می شوم که زمان واقعاً سریع می گذرد.
مراقبه به شما اجازه می دهد کمی دست از این وراجی ذهنی برداشته و اندکی با ذهنی پر از هیچ زندگی کنید. ذهنی که پر از هیچ باشد شروع به جذب ایده های جدید می کند زیرا بدون گفتگو با خویشتن جا به اندازه کافی برای افکار جدید وجود خواهد داشت.
گفتگوی بیش از حد با خویشتن به شما فرصت نخواهد داد به پرورش صحیح افکار مثبت در طول زمان بپردازید و در نتیجه احتمال موفقیت شما محدود خواهد شد. از مراقبه برای تغییر این الگو استفاده کنید و خواهید دید تا چه حد وجود یک ذهن آزاد مفید خواهد بود.

۵٫ کنترل بیشتری به دست خواهید آورد

در زندگی خیلی ساده کنترل از دست خواهد رفت. کنترل زمانی به دست می آید که شما نسبت به هر آنچه در جهان اطرافتان اتفاق می افتد هوشیار می شوید. مراقبه به وضوح افکار شما کمک کرده و نشان می دهد تا چه اندازه آن ها می توانند خارج از کنترل باشند.
گاهی برایم خنده دار است که زمانی که سعی می کنم مراقبه کنم نمی توانم برای یک دقیقه هم بدون هجوم افکار به ذهنم تمرکز کنم. این در هنگام مراقبه عادی است و برخی روزها شما بر افکارتان مسلط هستید و گاهی آن ها کنترل کامل مراقبه را در دست دارند.
شما هر چه بیشتر مراقبه کنید، بیشتر کنترل زندگی خود را به دست می گیرید.

۶٫ شما آرام تر می شوید

من احساس آرامش را اغلب با بودن در یک نقطهء آرام از طبیعت همچون تپهء دریایی گریت برییر پیوند می دهم. آنچه مراقبه خیلی خوب انجام می دهد آرام کردن شما درست در همین لحظه و وارد کردن شما به حالتی غیر واکنشی از تفکر است.
بسیاری از ما زندگی مان را فقط با واکنش به هر چیزی که جلوی ما انداخته می شود سپری می کنیم، اما با مراقبه ما می توانیم این واقعیت را تغییر دهیم. زمانی که ذهن آرام است، افکار ما ناب تر و عاری از هر آلایش شده و ما می توانیم تفکرمان را از باران مثبت گرایی اشباع کنیم.
زندگی در حالت آرام ذهنی حالا تبدیل به شیوهء زندگی من شده است. اگر تا به حال هرگز حالتی آرام را در زندگی تان تجربه نکرده اید، من شما را ترغیب می کنم که این را به یک ضرورت در زندگی تان بدل کنید. مراقبه سرآغاز فرایند آرام تر شدن شماست اما این به شما بستگی دارد که این احساس را به روش زندگی که انتخاب کرده اید منتقل کنید یا نه.
هر کاری که شما هر روز انجام می دهید یک انتخاب است. موفقیت حول محور انتخاب های هوشمندانه تر می چرخد و مراقبه یکی از این انتخاب هاست. امتحانش کنید، آن را در آغوش بکشید، و از اینکه چطور می تواند زندگی و ذهنتان را در همین لحظه آرام کند لذت ببرید.

 

*** نکته های مراقبهء من***

سعی کنید مراقبه را هر روز و به مدت ده دقیقهء کامل انجام دهید. اگر آن را تنها هرازگاهی انجام دهید، پیشرفتی که نتیجهء یک مراقبهء منظم است برای شما حاصل نخواهد شد.

در این فرایند از یک اپلیکیشن برای هدایت خود استفاده کنید. این برنامه ها اغلب آموزش های خوبی داشته و دارای موسیقی پس زمینهء آرام بخشی هستند که تجربهء مراقبهء شما را عمیق تر می کنند.
اگر در زمینه مراقبه احساس ناامیدی و درماندگی می کنید، یک مربی بگیرید یا در کلاس های مراقبه شرکت کنید. گاهی محیط اطراف شما را از انجام صحیح مراقبه باز می دارد.

پاهای خود را صاف بر روی زمین قرار داده و راست بنشینید. دراز کشیدن در حین مراقبه سبب به خواب رفتن شما شده و باعث می شود واقعاً حضور ذهن نداشته باشید.
همان طور که قبلاً گفتم، درست پس از مراقبه یک فنجان گرم چای سبز (یا هر نوع چای) بنوشید.
اگر شما مثل من زیاد با هواپیما سفر می کنید، از زمان خود در هواپیما برای مراقبه استفاده کنید. برای پروازهای طولانی، می توانید یک ساعت کامل مراقبه داشته باشید. یک مراقبهء طولانی تر تجربه ای کاملاً متفاوت است.
از فواید مراقبه به افرادی که می شناسید بگویید و اطلاعات خود را پراکنده کنید.

دیدگاه‌ها 6

    sina_mahmoudian

    اوشو تو یکی از کتاباش میگه انسان باید شاهد باشه.. و از خودش مراقبه و به تزکیه بپردازه..

    soheyla sisi

    سلام. خیلی برام جالب و مفید بود. اگر اطلاعات بیشتری در نورد نحوه مراقبه بگذارید ممنون میشم