چگونه با افراد غیرقابل تحمل کنار بیایید؟

business-feedback-concept_23-2147505109

همه ی ما افرادی رو کنار خودمون داریم که نمیشه خیلی خوب باهاشون ارتباط برقرار کرد و اصولا به آن ها افراد غیرقابل تحمل گفته می شود. ممکنه دوستمون باشه، یا همکارمون، همسرمون یا یکی از والدینمون. شخصیت های خاص و سرسختی وجود دارند که خیلی باید تلاش کنیم ارتباط خوبی رو باهاشون برقرار کنیم و به جای اینکه سرخورده بشیم از ارتباطمون احساس رضایت کنیم.

پنج نوع شخصیت غیرقابل تحمل وجود داره که عمدتا نمیشه باهاشون کنار اومد ولی جودیت اورلوف، نویسنده و روانشناس راه هایی رو برای کنار اومدن با این افراد پیشنهاد داده بدون اینکه ارتباطمون به داد زدن، جر و بحث، دعوا و مرافعه یا در بهترین شرایط به اختلاف نظر ختم بشه.

نوع اول افراد غیرقابل تحمل : آدمای عصبی

آدمای عصبی هرموقع به مشکلی برمی خورند یا چیزی ناراحتشون می کنه سریعا تمام احساساتشون رو به شکل عصبانیت بروز می دند. این افراد احساس می کنند تمام چیزای اطرافشون تهدید کننده هستند به همین خاطر همیشه در حالت تدافعی اند و آماده اند تا دعوا راه بندازند. اگه باهاتون اختلاف نظر داشته باشند بهتون حمله می کنند، ازتون شدیدا انتقاد می کنند، بهتون اتهام می زنند یا تحقیرتون می کنند. همیشه این انتقاد و تحقیر با جیغ و داد همراه نیست. خیلی از افراد عصبی روش سکوت رو برای حمله شون انتخاب می کنند.

چه طور باید با افراد عصبی رفتار کرد؟ این شرایط تحت کنترل شماست. هرچه همسرتون یا همکارتون عصبانی تر می شه شما باید آروم تر باشید. قبل از اینکه جواب حملاتش رو بدید نفس عمیق بکشید و تا ده بشمارید. اگه نمی تونید عصبانیتتون رو کنترل کنید اونقدر گفتگو رو تغییر بدید تا بتونید. لازم نیست هر حرفی رو که می زنند جواب بدید به حرفی که می خواید بزنید خوب فکر کنید تا حالت تدافعی یا تهاجمی نداشته باشه. وقتی کمی آروم تر شد بهش چیزی مثل این جمله بگید: “می دونم چرا این احساس رو داری. هر دوی ما به یه سری چیزای مشترک توجه می کنیم فقط من از یه دید دیگه بهش نگاه می کنم. فقط به حرفام گوش بده.” سعی کنید ببخشید و بخشنده باشید برای این منظور می توانید مقاله ی چگونه ببخشیم و چگونه دریافت کنیم را مطالعه نمایید.

نوع دوم افراد غیرقابل تحمل : پرخاشگر خونسرد

این نوع افراد خشم خودشون رو با خونسردی نشون می دند. ممکنه درست به اندازه ی افراد عصبی عصبانی بشند اما عصبانیتشون رو پشت معذرت خواهی پنهان می کنند. مثلا همکارتون می گه ایده ی شمارو خیلی دوست داره، اما بعدش دیگه باهاتون همکاری نمی کنه. یا همسرتون باهاتون شوخی های بدی می کنه بعدش قسم می خوره که داشته شوخی می کرده. اینجور آدما خیلی خونسرد و دوستانه برخورد می کنند، خشمشون رو پنهان می کنند، اما بعد به صورت غیرمستقیم اون چیزی که می خواند رو بهتون می گند.

چطور باید با این افراد رفتار کنید؟ اگرچه ممکنه پیغام های متعدد و متضادی که از این افراد می گیرید گیجتون کنه به احساساتتون اعتماد کنید. اگه احساس می کنید دارند بهتون بی احترامی می کنند، به احتمال زیاد همینطوره. حتی اگه طرف مقابل آگاهانه سعی نمی کنه بی احترامی کنه یا تحقیرتون کنه اما باز هم شما شایسته ی این رفتار نیستید. اگه طرف مقابل رییس شما باشه یا کسی که نتونید باهاش برخورد کنید، این حرفای خصومت بارشون رو فراموش کنید و روی مابقی گفتگو تمرکز کنید. اگه اون شخص دوست شماست یا یکی از نزدیکانتون در مورد رفتارش حرف بزنید و محدودیت هایی رو براش ایجاد کنید. به اون همسر شوخ طبعتون بگید شوخ طبعیش شمارو آزار می ده. اگه دوستی دارید که همیشه سر قرار دیر می رسه با خونسردی بهش بگید واقعا اگه سر موقع بیای ازت ممنون می شم. خیلی بدم میاد که تنهایی منتظر بمونم. اگه رفتارش تغییر نکرد در مورد ادامه ی رابطه تون تصمیم بگیرید.

نوع سوم افراد غیرقابل تحمل : آدمای خودشیفته

این آدما تمام مدت از خودشون مچکرند و دوست دارند مدام مورد تحسین باشند. این افراد ممکنه رفتار خوبی داشته باشند اما از درون سنگدلند. خودشیفته ها خطرناکند چون رحم ندارند و نمی تونند کسی رو بدون قیدوشرط دوست داشته باشند.

چطور باید با این افراد رفتار کرد؟ از اونجایی که این افراد احساسات ندارند هرگز متوجه نمی شند یا شایدم براشون مهم نیست که رفتار و گفتارشون چقدر شمارو اذیت می کنه. نمی تونید این آدمارو عوض کنید. نه با محبت، نه با برخورد، و نه با اعتراض و شکایت. رابطه ی شما با یه آدم خودشیفته باید بر اساس خودداری باشه. از هر گونه میل به ایجاد یک رابطه ی احساسی و رضایت بخش دوری کنید. برای اینکه به چیزی که می خواید برسید باهاش حرف بزنید و بخش خودآگاه مغزش رو تحریک کنید. مثلا اگه می خواید از رییس خودشیفته تون مرخصی بگیرید تا به تعطیلات برید، براش توضیح بدید که اگه تعطیلات داشته باشید چه مزیتی برای خود رییس داره.

نوع چهارم افراد غیرقابل تحمل : سرزنش کننده ها

این افراد از احساس گناه برای کنترل افراد استفاده می کنند، اصولا تمام جملاتشون با این شروع می شه که “اگه تو نبودی….” یا “چرا تو هیچوقت این کاررو نمی کنی؟” این افراد همیشه شمارو با دیگران مقایسه می کنند و هر کاری که براتون بکنند رو مدام بهتون یادآوری می کنند. این آدما وادارتون می کنند تا ابد به فکر جبران اشتباهی باشید که مدت ها قبل به خاطرش معذرت خواهی کردید.

چطور باید با این افراد رفتار کرد؟ اگه واقعا احساس می کنید تقصیر شما بوده خب جبرانش کنید. بگید که متاسفید و قول بدید دفعه ی بعد این اشتباه رو تکرار نمی کنید. هیچ کس نمی تونه احساس گناه رو به شما القا کنه مگه اینکه خودتون قبولش داشته باشید. اگه کسی مدام می خواد اشتباهات گذشته رو به شما یادآوری کنه و می خواد مدام بهتون بگه که کارتون خوب نیست. با خوشرویی تما یه چیزی مثل این بگید که: می فهمم چرا این احساس رو داری. من دارم تمام تلاشمو می کنم. واقعا ممنون می شم اگه مدام اون قضیه رو تکرار نکنی.”

نوع پنجم افراد غیرقابل تحمل : آدمای سخن چین

افراد سخن چین و بدگو از مشکلات و شکست های افراد دیگه استفاده می کنند تا شاد بشند. همه ی ما تمایل داریم در مورد سایرین صحبت کنیم حتی گاهی غیبت کردن به ما کمک می کنه دوستای جدید پیدا کنیم. اما این کار درستی نیست چون فضای بی اعتمادی رو ایجاد می کنه و واقعا به سایرین آسیب می زنه.

چطور باید با این افراد رفتار کرد؟ معمولا وقتی صحبت به طرف غیبت و بدگویی می ره همین که موضوع بحث رو عوض کنید فضا تغییر می کنه. یادتون باشه بیشتر بدگویی ها از حسادت ریشه می گیرند. افرادی که بدگویی می کنند ممکنه فقط بخواند جلب توجه کنند و راه دیگه ای برای این کار بلد نباشند. بهشون بفهمونید که بدون غیبت و بدگویی هم همون توجه رو از طرف شما دریافت می کنند. مثلا اگه توی یه جلسه یه نفر می خواد در مورد یکی دیگه از همکارا بدگویی کنه بگید: “یه چیزی یادم انداختی، شنیدم گزارش کارت خیلی عالی بوده!”

رفتار خوب داشتن این نیست که در مقابل دیگران ساکت بمونید و بذارید هر رفتاری می خواند رو ادامه بدند. در واقع جودیت اورلوف می گه کلمه ی “نه” یکی از نجات بخش ترین لغات دنیاست همانطور که ما در مقاله ی چگونه ببخشیم و چگونه دریافت کنیم به آن اشاره کرده بودیم. پس اگه در گفتگو با افرادی که گفتیم به بن بست رسیدید خودتون باید این تعامل رو تموم کنید. بگید: “من دیگه باید برم” یا “باید سرکارم برگردم بعدا می بینمت”. همه چیز به شما بستگی داره.

کتاب صوتی هشت راه برای داشتن رابطه ی موفق یکی از بهترین محصولات اموزشی در زمینه ایجاد روابط موثر و تاثیر گذار با اطرافیان هست .جان مکسول در این برنامه اموزشی که ۶۰ دقیقه هست ۸ تکنیک کاربردی برای ایجاد روابطی بهتر و برنده برای هردوطرف را اموزش میده یکی از نکاتی که این محصول را نسبت به موارد مشابه متفاوت میکنه همین نگاه برد-برد در روابط دوطرف هست

دیدگاه‌ها 8

    بیژن

    عالیه،بخصوص برای بنده که بخاطر سختی کارم ممکنه آستانه تحملم پایین بیاد و خدای ناخواسته با همکار یا دیگری گلاویز بشم.
    سایتتون فوق العاده اس،درود و سپاس فراوان?

    حامد

    عالیه بود مطالبتون
    فقط اگه شخصی کل این ویژگی ها رو داشته باشه چطور باید باهاش برخورد بشه؟
    خواهش میکنم راهنمایی کنید