ترفندهایی کاربردی برای اینکه زندگی آرام داشته باشید.

زندگی آرام

آیا شما کسی را می‌شناسید که به دنبال یک زندگی آرام نباشد؟ تقریبا با قطعیت می‌توان گفت که همه‌ی اسنان‌ها دنبال آرامش هستند. در دنیای امروز، صلح واقعی باید از درون ما و کارهای خودمان سرچشمه بگیرد.

با توجه به اهمیت این موضوع، ما قصد داریم در این مقاله ترفندهای بسیار ساده و در عین حال کاربردی‌ای را ارائه کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید به آرامشی درونی و زندگی آرام دست پیدا کنید.

 —————————————————————

۱. روی تنفس‌تان تمرکز کنید.

در طول روز چندین بار با تمرکز و دقت، نفس عمیق بکشید. با تکنیک‌هایی مثل «تنفس مربعی» استرس را از خودتان دور کنید. تنفس مربعی چه طور انجام می‌شود؟

اول چشمانتان را ببندید، با بینی نفس بکشید و به‌ آرامی تا ۴ بشمارید. یعنی نفس کشیدنتان ۴ ثانیه طول بکشد. بعد نفس خود را نگه‌ دارید و تا ۴ بشمارید. سپس نفس را به‌ آرامی و به مدت ۴ ثانیه بیرون دهید. این سه مرحله را حداقل ۳ بار انجام دهید.

 —————————————————————

۲. به نظم و انضباط توجه ویژه‌ای داشته باشید.

یک فضای به هم ریخته و نامنظم باعث ایجاد حس و حالی درهم و برهم می‌شود! همیشه اتاقتان را مرتب کنید و سعی کنید وسایل پرکاربرد را اصطلاحا دم دست بگذارید و وسایلی را که شاید سالی یکبار بخواهید از آن‌ها استفاده کنید، در کمد یا جایی دور از دسترس بگذارید تا فضای شلوغی برای خودتان ایجاد نکنید.

 —————————————————————

۳. برای داشتن زندگی آرام، کسی را قضاوت نکنید.

سعی کنید هیچ‌وقت کسی را ناعادلانه قضاوت نکنید. هر وقت که وسوسه شدید درباره ی زندگی دیگران نظر بدهید، به این موضوع فکر کنید که شما از صد درصد اتفاقات و مسائل او باخبر نیستید؛ پس جلوی خودتان را بگیرید! قضاوت کردن دیگران به خودتان هم انرژی منفی می‌دهد.

زندگی آرام

۴. به راحتی از دیگران تشکر کنید.

تشکر کردن هیچ چیزی از شما کم نمی‌کند و باعث از بین رفتن غرورتان هم نمی‌شود. همیشه از خدا، خانواده، دوستان و حتی خودتان تشکر و قدردانی کنید.

 —————————————————————

۵. بیشتر لبخند بزنید تا زندگی آرام داشته باشید.

از لحاظ علمی ثابت شده که لبخند زدن و خندیدن فواید زیادی دارد. سعی کنید حتی در سخت‌ترین شرایط هم لبخند بزنید، به خاطر اینکه ذهن شما تفاوت بین خنده‌ی واقعی و مصنوعی را متوجه نمی‌شود.

همچنین وقتی در حال انجام دادن کارهای روزمره‌تان هستید، لبخند بزنید. کارهایی مثل: آشپزی کردن، مو شانه کردن، آب دادن به گل و گیاهان، رانندگی کردن، پیاده روی و …

زندگی آرام

۶. برای داشتن زندگی آرام، بیش از حد نگران آینده نباشید.

خیلی سخت و حتی بعضی وقت‌ها غیرممکن به نظر می‌رسد، ولی باید بگوییم که زندگی در لحظه، ارتباط مستقیمی با آرامش دارد. نگرانی درباره‌ی آینده کاملا قابل درک است، ولی متاسفانه ما نمی‌توانیم کنترل کاملی روی اتفاقات داشته باشیم.

یک شبه نمی‌توان نگرانی از آینده را از بین برد، تمرین کنید که افکارتان را مدیریت کنید و آن‌ها را روی زمان حال متمرکز کنید.

 —————————————————————

۷. تا جایی که می‌توانید تکنولوژی را از اتاق خواب‌تان دور نگه دارید.

مطالعات و تحقیقات علمی زیادی انجام شده است که نشان می‌دهد نور آبی دستگاه‌های الکترونیکی، مثل لپتاپ، تبلت و موبایل تاثیر منفی روی کیفیت خواب افراد دارد.

علاوه بر این وقتی با موبایل به تخت خواب می‌روید، ساعت‌ها غرق اخبار، پیام‌ها، حاشیه‌ها و اتفاقات شبکه‌های اجتماعی می‌شوید.

 —————————————————————

۸. از سکوت فرار نکنید.

سکوت کردن کار سختی است، ولی اگر به افرادی که زندگی آرامی دارند نگاه کنید، متوجه می‌شوید که درصد بالایی از آن‌ها به جای اینکه دائم صحبت کنند، بیشتر سکوت می‌کنند.

 —————————————————————

۹. گوش کنید تا بفهمید، نه اینکه جواب بدهید.

خیلی از افراد در مکالمات روزمره‌شان فقط به دنبال جواب دادن هستند. یکی از کارهایی که باید برای داشتن زندگی آرام انجام دهیم این است که حرف طرف مقابلمان را گوش بدهیم تا آن را متوجه شویم نه فقط منتظر این باشیم که بلافاصله بعد از حرف او و حتی بعضی وقت‌ها بین حرف او صحبت کنیم و جواب بدهیم.

زندگی آرام

۱۰. آهسته‌تر صحبت کنید.

یکی از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد ما به طور کامل در آرامش نیستیم، این است که خیلی باعجله و تند صحبت می‌کنیم. سعی کنید سرعت صحبت کردنتان را پایین بیاورید و با خیال راحت و بدون نگرانی صحبت کنید.

 —————————————————————

۱۱. کارهایتان را به دقیقه ۹۰ موکول نکنید.

یکی از سمی‌ترین کارهایی که ما انجام می‌دهیم این است که کارهایمان را سر موقع انجام نمی‌دهیم و آن را به آخرین لحظات موکول می‌کنیم. این کار استرس و نگرانی ما را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد؛ پس از امروز سعی کنید که دقیقه نودی نباشید!

 —————————————————————

۱۲. یک کتاب رنگ آمیزی بخرید.

برای خودتان کتاب‌های رنگ آمیزی بزرگسالان بخرید؛ به طور مثال کتاب‌هایی که طرح‌های ماندالا دارند. رنگ کردن این طرح‌ها حس خیلی خوبی به شما می‌دهد. برای یکبار هم که شده این کار را امتحان کنید! خودتان متوجه تاثیرش می‌شوید.

 —————————————————————

۱۳. خودتان را در اولویت قرار دهید.

شما تنها فردی هستید که قرار است به طور تضمینی و قطعی تا آخر عمر روزی ۲۴ ساعت با او زندگی کنید، پس خودتان را در اولویت قرار بدهید و به شرایط جسمی و روحی‌تان توجه ویژه‌ای داشته باشید.

زندگی آرام

۱۴. دیگران را ببخشید.

کینه داشتن از دیگران باعث آسیب روحی به خودتان می‌شود. سعی کنید تا جایی که می‌شود دیگران را ببخشید. البته که باید تاکید کنیم در بعضی از موارد نمی‌شود و نباید اشتباهات آن‌ها را فراموش کرد.

 —————————————————————

۱۵. دست از انتقاد کردن از خودتان بردارید.

اطرافیان به اندازه‌ی کافی تمام کارهای ما را بررسی و در بعضی موارد انتقاد هم می‌کنند! اگر به دنبال زندگی آرام هستید، از روحیه‌ی خودسرزنشگر دست بردارید و دائم خودتان را زیر باد انتقاد قرار ندهید!

 —————————————————————

۱۶. برای یک زندگی آرام، روزهای بدون شکایت داشته باشید.

آگاهانه تصمیم بگیرید که یک روز کامل از هیچ چیز شکایت نکنید. این کار شاید به نظر ساده باشد، ولی در واقع خیلی سخت است! از ماهی یکبار شروع کنید و به مرور تعدادش را بالا ببرید.

زندگی آرام

۱۷.  در بین کسانی باشید که کنارشان احساس آرامش می‌کنید.

اطراف خودتان را با کسانی پر کنید که وقتی کنارشان قرار می‌گیرید لذت می‌برید و احساس آرامش می‌کنید. اطرافیان ما خیلی روی روحیه‌ی ما تاثیر می‌گذارند، احتمالا خودتان بارها این مسئله را تجربه کرده‌اید و می‌دانید چه تاثیر بزرگی دارد.

 —————————————————————

۱۸. قبل از طلوع آفتاب بیدار شوید.

تماشای سپیده دم و طلوع آفتاب حس بی نظیری برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورد. سعی کنید هفته‌ای یکبار قبل از سپیده دم از خواب بیدار شوید و طلوع آفتاب را تماشا کنید.

 —————————————————————

برشی بسیار زیبا از کتاب صوتی «کتاب آرامش» را با هم بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «کتاب آرامش» روی تصویر زیر کلیک کنید! شنیدن این کتاب فوق‌العاده را از دست ندهید!

دیدگاه‌ها 0