کتاب صوتی زندگینامه تیموتی برنرز لی | بنیان گذار پروتکل اینترنتی www

سر تیموتی برنرز لی (Sir Timothy John Berners-Lee) (زادهٔ ۸ ژوئن ۱۹۵۵ در لندن) دانشمند بریتانیایی علوم رایانه، استاد دانشگاه‌ام‌آی‌تی، استاد و پژوهشگر دانشگاه ساوث همپتون و ریاست کنسرسیوم وب جهان‌شمول است و تکامل وب را تحت نظر دارد. او فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد و مخترع وب جهان‌گستر (World Wide Web) است.

تاسیس پروتکل اینترنتی www

به کمک رابرت کی‌لیو و یک دانشجوی جوان در سرن CERN، او اولین ارتباط موفقیت‌آمیز بین یک میزبان و کاربر پروتکل انتقال ابرمتن Hypertext از طریق اینترنت را برقرار کرد. مشخصاتی که تیموتی برنرز لی از URI، HTTP و HTML استخراج کرده بود به عنوان فناوری وب منتشر شد. او مدیر کنسرسیوم تور جهان‌گستر WWWC است. همچنین او مدیر بنیاد وب جهان‌گستر می‌باشد که در سال ۲۰۰۹ برای سرمایه گذاری و تلاش برای هماهنگی بیشتر برای استفاده از مزایای بالقوه وب برای بشر راه‌اندازی شده. از سال ۲۰۰۴ میلادی وی در دانشکده برق و علوم کامپیوتر دانشگاه ساوث همپتون انگلستان بر روی پروژهٔ جدیدش وب معنایی کار می‌کند. در ۲۰۰۷ او همراه با آلبرت هافمن در رتبه اول در لیست صد نفره بزرگ‌ترین نوابغ زنده تلگراف آورده شد.

در دانشگاه وی از طریق کامپیوترهای دانشگاه اطلاعات کامپیوترهای دیگر را هک می‌کرد. برنزلی برای انجام این کار از نوعی سازماندهی تصادفی داده‌ها که مغز انسان انجام می‌دهد، الهام گرفت. این برنامه که هرگز در خارج از CERN منتشر نشد، انکوایر Enquire نام داشت. انکوایر نطفه خلق غول بزرگی به نام وب بود.

دیدگاه‌ها 3