کتاب صوتی گاو بنفش

ست گادین
  • گوینده: حمید صلاحی
  • مدت زمان: 217 دقیقه
  • ناشر صوتی: رادیو مثبت
(دیدگاه 1 کاربر)

148,000 تومان

آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «گاو بنفش»

گاو بنفش؛ کتابی ضروری و کاربردی برای فعالان بازاریابی

ما در دوره و زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که همه چیز به سرعت برق و باد تغییر می‌کند. از علم، پزشکی، مهندسی گرفته تا فرهنگ، رفتار و زندگی مردم. خیلی واضح است که اگر می‌خواهیم رشد کنیم، باید خودمان را با این تغییرات وفق دهیم و به‌روز باشیم.

به طور مثال فرض کنید که الان ۱۰، ۱۵ سال پیش است و شما به تازگی یک فروشگاه راه انداخته‌اید، برای تبلیغ کردن آن از چه ترفندهایی استفاده می‌کنید؟

تراکت پخش کردن، آگهی‌های کاغذی روی دیوار و … . حالا این روش‌ها را با نحوه‌ی تبلیغات این روزها مقایسه کنید. هنوز هم از تراکت و آگهی‌های کاغذی استفاده می‌شود ولی خیلی خیلی کمتر از چندین سال پیش.

اگر شما به عنوان یک صاحب کسب و کار از روش‌های امروزی و به‌روز تبلیغات استفاده نکنید، شانس موفقیت شما کمتر می‌شود.

همان‌طور که کمی قبل‌تر گفته شد، همه چیز به سرعت عوض می‌شود و یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های گذشته تغییرات زیادی داشته است، بازاریابی، نحوه‌ی طراحی محصول و فروش آن است.

با توجه به اهمیت این موضوع، قصد داریم در این مقاله یک کتاب جذاب و کاربردی را به شما معرفی کنیم و درباره‌ی آن صحبت کنیم: «گاو بنفش»، نوشته‌ی «ست گادین».

---------------------------------------------------------------

کمی درباره‌ی ست گادین، نویسنده‌ی این کتاب

قبل از اینکه سراغ معرفی کتاب «گاو بنفش» برویم، کمی با نویسنده‌ی این کتاب آشنا شویم. «ست گادین» نویسنده بیش از دوازده کتاب پرفروش است که طرز تفکر مردم را در مورد بازاریابی، رهبری و تغییر، عوض کرده است.

کتاب‌هایی از جمله: گاو بنفش، همه‌ی بازاریاب‌ها دروغگو هستند، قبایل، مهره‌ی حیاتی، شیب و … . او کارآفرین است و چندین کسب‌و‌کار موفق را پایه گذاری کرده. علاوه بر این، ست گادین یکی از سخنران‌های محبوب برنامه ی TED است و در یکی از مهم‌ترین وبلاگ‌های تجاری جهان، مقاله می‌نویسد.

---------------------------------------------------------------

موضوع اصلی این کتاب چیست؟

کتاب «گاو بنفش» در حوزه‌ی بازاریابی و کسب‌و‌کار نوشته شده است. «ست گادین» در این کتاب تلاش می‌کند به ما یاد بدهد که برای موفقیت کسب‌و‌کارمان باید چه کارهایی انجام دهیم.

این کتاب پر از نکته‌هایی است که به ما کمک می‌کند تا محصولات متفاوت و منحصر به فردی را طراحی و تولید کنیم. وقتی چنین محصولی را برای فروش آماده کنیم، در ذهن مشتریان می‌مانیم و آن‌ها را تشویق می‌کنیم که از بین صدها محصول گوناگون، ما را انتخاب کنند.

از آن جایی که همه چیز روز به روز پیشرفت می‌کند، ما دیگر با روش‌های قدیمی نمی‌توانیم در کارمان رشد کنیم. علاوه بر این، در این روزها راه انداختن یک کسب و کار جدید خیلی ساده نیست، چون هم رقیب‌های قدیمی زیادی وجود دارد و هم مشتریان با هزاران محصول حوصله سر بر سر و کار دارند.

پس چاره چیست؟ چطور باید محصولاتمان را طراحی کنیم و بفروشیم؟ از نظر «ست گادین»، کار و یا محصول ما باید مثل یک «گاو بنفش» باشد!

---------------------------------------------------------------

«گاو بنفش» یعنی چه؟!

اسم کتابی که در این مقاله معرفی می‌کنیم، «گاو بنفش» است. اما گاو بنفش یعنی چه؟!

آیا تابه‌حال در زندگی‌تان گاو دیده‌اید؟ احتمال ۹۹ درصد پاسخ شما به این سوال مثبت است. اما آیا تابه‌حال یک گاو بنفش دیده‌اید؟! البته که نه! چون گاو بنفش اصلا وجود خارجی ندارد! ولی فکر کنید اگر در مزرعه‌ای پر از گاوهای سفید، سیاه و قهوه‌ای، یک گاو بنفش وجود داشت، چه می‌شد؟ قطعا شما به آن خیره می‌شدید، خیلی برایتان جالب و جذاب بود و همیشه در گوشه‌ی ذهنتان می‌ماند که در مزرعه‌ای یک گاو بنفش دیدید.

حالا چرا گاو بنفش؟ «ست گادین» دلیل انتخاب این اسم را در کتاب توضیح می‌دهد. از نظر او بازاریاب‌ها چند P مهم دارند؛ از جمله: محصول (Product)، قیمت‌گذاری (Pricing)، تبلیغات (Promotion)، شهرت (Publicity)، بسته بندی (Packaging)، موقعیت (Positioning).

این بخشی از چک لیست کار بازاریاب‌ها است. راهی آسان که به وسیله‌ی آن می‌توانید مطمئن شوید که کارهایتان را درست انجام دادید. اما این Pها تضمین نمی‌کنند که بازاریابی موثر واقع شود. در این کتاب یک P جدید معرفی می‌شود که اهمیت فوق‌العاده‌ای در موفقیت کسب و کارها دارد و آن هم چیزی نیست جز «گاو بنفش» (Purple Cow).

«ست گادین» در کتاب «گاو بنفش» از ما می‌خواهد که کسب و کارمان را مثل یک گاو بنفش، متمایز و منحصر به فرد کنیم تا به چشم بیاید. چشم‌گیر بودن به این معناست که کارمان آن‌قدر جذاب باشد که ارزشش را داشته باشد تا به آن توجه کنیم و در موردش حرف بزنیم.

---------------------------------------------------------------

فرق کتاب «گاو بنفش» با بیشتر کتاب‌های حوزه‌ی بازاریابی و کسب و کار چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل این است که این کتاب با خیلی از کتاب‌های بازاریابی فرق می‌کند. احتمالا تابه‌حال کتاب‌های خودیاری زیادی را خوانده باشید که فقط به مسائل تئوری می‌پردازند.

خواندن این کتاب‌ها هم خیلی سخت و هم خیلی زمان‌بر است. کتاب «گاو بنفش» اصلا این‌طور نیست و نقطه‌ی تمایزش با بیشتر کتاب‌های حوزه‌ی بازاریابی و کسب و کار همین است.

«ست گادین» در این کتاب از ده‌ها مثال و تجربه‌ی واقعی استفاده کرده است. خواندن تجربیات افراد و سازمان‌های مختلف به ما کمک می‌کند تا خلاق‌تر باشیم و بتوانیم محصولاتمان را طوری طراحی کنیم تا متمایز و متفاوت باشند.

---------------------------------------------------------------

جملاتی از کتاب «گاو بنفش»

برای اینکه بیشتر با فضای کتاب آشنا شویم، چند جمله‌ از آن را با هم می‌خوانیم:

  • چیزی که متمایز باشد، ارزش مطرح شدن دارد. چیزی که ارزش توجه کردن داشته باشد، باید استثنایی و جدید باشد، چیزی مثل یک گاو بنفش. به خاطر اینکه چیزهای کسل‌کننده دیده نمی‌شوند. آن چیزها گاوهای قهوه‌ای هستند.

 

  • ما به عنوان بازاریاب می‌دانیم که روش‌های قدیمی بازاریابی دیگر فایده‌ای ندارند. اگر خودمان را جای مصرف‌کننده‌ها بگذاریم، متوجه می‌شویم آن‌قدر سرمان شلوغ است که دیگر وقت توجه به تبلیغات را نداریم، اما محتاج پیدا کردن محصولات خوبی هستیم که مشکلاتمان را برطرف کنند.

 

  • چهار نوع شخصیت وجود دارد: مشتری احتمالی، مشتری، مشتری وفادار و مشتری سابق. اغلب مشتریان وفادار خوشحال می‌شوند که پول بیشتری برای محصولات شما خرج کنند.

 

  • آیا فرمولی وجود دارد که بتوانید برای افزایش خلاقیت در واقعیت از آن استفاده کنید؟ البته که نه! باید به دنبال تمایزها باشید. خودتان و تیم‌تان را به چالش بکشید تا بتوانید تمایزهای‌تان را پیدا کنید. سپس آن‌ها را امتحان کنید تا متوجه شوید که کدام یک از این تمایزات می‌توانند بهترین نتایج بازاریابی و مالی را برای شما به بار بیاورند.

 

  • چند سال پیش، بعد از یک تماس فروش ناموفق، متوجه یک موضوع بسیار واضح شدم: فروختن چیزی که مردم از قبل تمایل به خریدنش را داشتند، خیلی راحت‌تر است. این موضوع بسیار ساده است، ولی درصد کمی از بازاریاب‌ها به آن توجه می‌کنند.

---------------------------------------------------------------

نظرات خوانندگان، افراد مطرح و نشریه‌ها درباره‌ی این کتاب

یکی از چیزهایی که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم کتابی را انتخاب کنیم، نظرات خوانندگان، افراد مطرح و نشریه‌ها درباره‌ی آن است.

به همین خاطر در این بخش نظرات برخی از خوانندگان کتاب را ارائه می‌کنیم.

  • این کتاب برای صاحبان کسب‌و‌کار، بازاریاب‌ها و کسانی که می‌خواهند استارتاپی را راه بیندازند، خیلی مفید است. کتاب «گاو بنفش» با بررسی روند رشد شرکت‌ها تکنیک «گاو بنفش» را به خوبی توضیح می‌دهد.

 

  • این کتاب واقعا یک «گاو بنفش» است! ست گادین با بیانی روان و قابل فهم این پیام را به خوانندگان منتقل می‌کند: اگر کسب‌و‌کار خودتان را به گاو بنفش تبدیل نکنید، به احتمال زیاد موفق نخواهید شد. علاوه بر این او توضیح می‌دهد که دنیای تجارت تغییر کرده است و روش‌های قدیمی بازاریابی دیگر کار نمی‌کنند.

 

  • «ست گادین» می‌گوید که کلید رسیدن به موفقیت، پیدا کردن راهی برای برجسته شدن است، درست مثل یک گاو بنفش در مزرعه‌ای از گاوهای تک رنگ. -نشریه‌ی فوربس

 

  • من عاشق این کتاب هستم! «ست گادین» در کتاب به افراد و سازمان‌ها نشان می‌دهد که چگونه باید تمایز ایجاد کنند تا جلوی نابودی‌شان را بگیرند. -تام کلی، نویسنده

---------------------------------------------------------------

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

ما الان در عصر ارتباطات هستیم و همه چیز به سرعت تغییر می‌کند و پیشرفته می‌شود. بازاریابی و تبلیغات هم به همین ترتیب هستند.

وقتی بازاریابی پیشرفت می‌کند، آیا ما می‌توانیم با ترفندهای قدیمی مشتریان را جذب کنیم؟ البته که نمی‌توانیم.

ما هم باید پابه‌پای پیشرفت شغل و حرفه‌مان پیشرفت کنیم. کتاب «گاو بنفش» خیلی در این زمینه به ما کمک می‌کند.

مطالعه‌ی کتاب «گاو بنفش»، نوشته‌ی «ست گادین» برای کسانی که به تجارت علاقه دارند، صاحبان کسب و کارها، مسئولان تبلیغات، کسانی که می‌خواهند استارتاپ راه بیندازند و بازاریاب‌ها، خیلی مفید و ضروری است.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، کتاب «گاو بنفش» را در اولین فرصت مطالعه کنید و با استفاده از مثال‌ها، تجربیات و ترفندهای ارائه شده، در کارهایتان تحول ایجاد کنید.

دیدگاه کاربران

  1. کاربر 4694676 گفته:

    ممنون یکی از بهترین کتابای ست گادین که صوتی شد