آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «کتاب آرامش»

اگر به دنبال روزنه‌ای از امید هستید، این کتاب را بخوانید.

 

رسیدن به آرامش یکی از اصلی‌ترین اهداف انسان‌ها است. همه‌ی افراد کار می‌کنند تا بتوانند زندگی آرام‌تر و بهتری داشته باشند. مسئله‌ی اصلی اینجاست که بسیاری از افراد در راه رسیدن به آرامش و سایر اهداف زندگی‌شان دچار ناامیدی، بی‌انگیزگی و افسردگی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم کتابی را معرفی کنیم که به شما کمک می‌کند زندگی معناداری داشته باشید و از پرتگاه افسردگی دور شوید. «کتاب آرامش» نوشته‌ی «مت هیگ» کتابی است که در این مطلب درباره‌ی آن صحبت خواهیم کرد.

 ---------------------------------------------------------------

موضوع اصلی «کتاب آرامش» چیست؟

«کتاب آرامش» نوشته‌ی «مت هیگ» است. پیش از اینکه درباره‌ی کتاب صحبت کنیم، قصد داریم کمی با نویسنده‌ی آن آشنا شویم.

مت هیگ نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی است. او به‌جز این‌کتاب، آثاری از جمله «دلایلی برای زنده‌ماندن»، «کتابخانه نیمه‌شب»، «توقف زمان» یا «یادداشت‌هایی برای سیاره پر استرس» دارد که به ده‌ها زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده است.

«کتاب آرامش» جدیدترین اثر اوست که از نظر نشریه‌ی مطرح و معتبر واشنگتن پست، یکی از حال‌خوب‌کن‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۲۱ است. «مت هیگ» در این کتاب از دستاوردهایش در رابطه با سقوط به دره‌ی عمیق افسردگی و بازگشت به زیبایی‌های زنده بودن صحبت کرده است.

رنج، خودباوری، رضایت، امید، آزادی و ... موضوعاتی هستند که در کتاب آرامش به آن‌ها پرداخته شده است.

همانطور که گفته شد، این کتاب به مسئله‌ی مهم افسردگی هم می‌پردازد. افسردگی می‌تواند به هر کسی که فکرش را بکنید، آسیب بزند، از افراد ضعیف گرفته تا انسان‌های بسیار قوی. برخلاف تصور بسیاری از افراد، فقط انسان‌هایی که دائم ناراحت هستند دچار افسردگی نمی‌شوند.

افسردگی مثل موریانه و گاهی اوقات خیلی آرام و بی‌ سر و صدا وارد زندگی افراد می‌شود تا آن‌ها بخواهند به خودشان بیایند، از پا در می‌آیند و دچارش می‌شوند. در این شرایط، مردم امید و انگیزه‌شان را از دست می‌دهند و احساس می‌کنند که هیچ راهی برای شاد بودن وجود ندارد.

«مت هیگ» به خاطر اینکه خودش با افسردگی مبارزه کرده است، ترفندها و روش‌های کاربردی و عملی را ارائه می‌کند که به افراد کمک می‌کند در کنار مشاوره و یا روان‌پزشک، زودتر افسردگی‌شان را درمان کنند.

«کتاب آرامش» در واقع دقیقا درباره‌ی اسم کتاب است. «مت هیگ» راهنمای آسانی را برای کاهش تاثیر احساسات منفی ارائه کرده که برای تمام کسانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، مفید است. همچنین این کتاب به کسانی که برای پیدا کردن شادی‌های زندگی‌شان هستند، کمک می‌کند تا شادی و قدرت‌های از دست رفته‌ی خود را پیدا ‌کنند.

 ---------------------------------------------------------------

چند جمله‌ی خواندنی از این کتاب

برای اینکه کمی بیشتر با فضای «کتاب آرامش» آشنا شوید، چند جمله از کتاب را با هم می‌خوانیم.

 

  • امید چیزی مثل خوشحالی نیست؛ برای اینکه امید داشته باشید لازم نیست خوشحال باشید. در عوض باید قبول کنید که پیش‌بینی آینده غیرممکن است. امکان دارد آینده بهتر از امروز باشد. امید در ساده‌ترین شکلش یعنی قبول کردن چیزهایی که امکان دارد به وقوع بپیوندند.

 

  • وقتی همه چیز تاریک می‌شود، نمی‌توانیم چیزهایی را که داریم ببینیم. اما این به معنای این نیست که آن چیزها را نداریم. آن‌ها درست در مقابل ما باقی می‌مانند. تنها کاری که باید انجام بدهیم این است که یک شمع روشن کنیم یا امیدی را ایجاد کنیم. آن وقت می‌توانیم ببنیم چیزی که فکر می‌کردیم از دستش دادیم در واقع فقط مخفی بوده است.

 

  • گریه کردن باعث ترشح هورمون استرس می‌شود. ناسزا گفتن تحمل درد را زیاد می‌کند. خشم می‌تواند انگیزه‌ی لازم برای آغاز یک کار را درون وجود ما ایجاد کند. چیزی را که احساس می‌کنید، با جان و دل احساس کنید. سکوت و لبخند تنها راه جواب دادن به دردها نیستند. گاهی اوقات بهتر است فریاد بکشید.

 

  • شما هیچ کنترلی روی چیزی که دیگران درباره‌تان فکر می‌کنند، ندارید. پس ناراحت نباشید. اگر آن‌ها می‌خواهند از نسخه‌ی خیالی در توی ذهنشان متنفر باشند، به آن‌ها این اجازه را بدهید. خودتان را با تلاش برای درک شدن توسط افرادی که اصرار دارند درک‌تان نکنند، خسته نکنید.

 

  • کرم ابریشم در پیله‌ی تاریک از هم می‌پاشد، در آنزیم‌هایش حل می‌شود، مایع می‌شود، مثل خمیر نرم می‌شود و بعد به آرامی، تبدیل به یک پروانه‌ی زیبا می‌شود. پیله‌ها جاهای آرام و راحتی برای استراحت کردن نیستند. با این وجود، سرنوشت کرم ابریشم استعاره‌ی خوبی برای بدبختی‌ها و مبارزات خود ماست: بزرگ‌ترین تغییرات از تاریک‌ترین تجربه‌ها به وجود می‌آیند. ما برای عوض شدن، از هم می‌پاشیم و از تاریکی می‌گذریم تا پرواز کنیم.

 ---------------------------------------------------------------

نظرات برخی از خوانندگان درباره‌ی «کتاب آرامش»

یکی از راه‌هایی که به ما کمک می‌کند چه کتابی را برای مطالعه کردن انتخاب کنیم، خواندن نظرات بقیه درباره‌ی کتاب است.

برای اینکه مطمئن شوید این کتاب مناسب شما هست یا نه، نظر برخی از خوانندگان را درباره‌ی این کتاب می‌خوانیم:

 

  • «مت هیگ» نویسنده‌ی «کتاب آرامش» بینش و طرز فکر شگفت‌انگیزی دارد. لحن کتاب بسیار خواندنی و جذاب است. او این کتاب را در فصل‌های کوتاه نوشته و همین مسئله باعث می‌شود از دنبال کردن کتاب خسته نشوید و آن را با لذت ادامه دهید. من در سخت‌ترین و متلاطم‌ترین روزهای زندگی‌ام این کتاب را خواندم و تاثیرش را حس کردم، مطالعه‌ی کتاب را به شما هم توصیه می‌کنم.

 

  • هرگز باور نمی‌کردم که خواندن این کتاب چنین تغییر شگفت‌انگیزی را در من ایجاد کند. بعد از خواندن این کتاب حس می‌کنم که روزنه‌ی نوری در وجودم روشن شده است. آنقدر جذب مطالب و ترفندهای کتاب شدم که آن‌ها را خلاصه کرده ام و چند روز یکبار مرورشان می‌کنم.

 

  • پیش از «کتاب آرامش» من کتاب فوق‌العاده‌ی «کتابخانه نیمه شب» را از این نویسنده خوانده بودم و به خاطر اینکه ارتباط عمیقی با آن کتاب برقرار کردم، تصمیم گرفتم این کتاب را هم بخوانم. بعد از اینکه کتاب را مطالعه کردم، متوجه شدم که تصمیم بسیار درستی گرفته بودم! «مت هیگ» ترفندهای بسیار کاربردی‌ای را در کتابش ارائه می‌کند و برای اینکه مفاهیم بهتر منتقل شوند، مثال‌های ملموس و جذابی می‌زند. از طرف دیگر، من مشاور دانش‌آموزان دبیرستانی هستم و از این کتاب برای ارتباط برقرار کردن با دانش آموزانم استفاده کردم. ما در دوران سختی زندگی می‌کنیم و باید دائم به خودمان یادآوری کنیم که زندگی دقیقا همان چیزی است که ما آن را می‌سازیم و برایش چشم‌اندازی واضح داریم. من زیر خیلی از نکات کتاب را خط کشیدم و هایلایت کردم. این کتاب ارزشمند و مفید را مطالعه کنید، مطمئن باشید که اصلا ناامید نخواهید شد!

 ---------------------------------------------------------------

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

همانطور که گفته شد، همه‌ی انسان‌ها به دنبال زندگی آرام و هدف‌دار هستند. این کتاب به تمام افرادی که می‌خواهند زندگی معناداری داشته باشند و به دنبال روزنه‌ای از امید هستند، کمک می‌کند تا در این مسیر قدم بردارند.

بنابراین اگر با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید و هیچ امیدی به ادامه دادن زندگی ندارید، در اولین فرصت و بدون فوت وقت این کتاب را مطالعه کنید. نویسنده ترفندها، داستان‌ها و موضوعات بسیار جالبی را در این کتاب به خوانندگان ارائه می‌کند.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.