کتاب صوتی چطور عاقل بمانیم

فیلیپا پری
  • مترجم: علی رسولی
  • گوینده: نگین خواجه نصیر
  • مدت زمان: 185 دقیقه
  • ناشر صوتی: رادیو مثبت

98,000 تومان

آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «چطور عاقل بمانیم»

افرادی که به دنبال سلامت روان هستند حتما این کتاب بخوانند.

  

چرا بعضی‌ها از افراد زودتر عصبانی می‌شوند و بعضی‌ها دیرتر؟ چطور می‌شود که برخی افراد می‌توانند روابط سالمی با دیگران برقرار کنند و بعضی‌ها مدام در چالش‌هایی بی‌پایان با دیگران هستند؟ چگونه در این دنیای شلوغ و آشفته و تهدیدآمیز آرام و عاقل بمانیم؟ ما در این مقاله قصد داریم کتابی را معرفی کنیم که به شما کمک می‌کند در شرایط سخت آرامش خودتان را حفظ کنید. «چطور عاقل بمانیم» نوشته «فیلیپا پری» کتابی است که قصد داریم در ادامه‌ی مطلب درباره‌ی آن صحبت کنیم. 

••••

موضوع اصلی کتاب «چطور عاقل بمانیم» چیست؟ 

همان‌طور که از اسمش مشخص است، موضوع اصلی کتاب حفظ آرامش و اعصاب در چالش‌ها و اوضاع بحرانی زندگی است. وقتی شرایط زندگی سخت می‌شود و هیچ‌چیز آن‌طور که باید پیش نمی‌رود، این احساس به ما دست می‌دهد که دیگر نمی‌توانیم وضعیت موجود را تحمل کنیم و هر آن ممکن است عقل‌مان را از دست بدهیم!

همه‌ی ما انسان‌ها چنین شرایطی را در زندگی‌مان تجربه کرده‌ایم. بارها پیش آمده که صبر و تحمل‌مان با اتفاقات متفاوتی آزمایش شده ‌است. اما سوالی که در این‌جا پیش می‌آید این است که چطور می‌توانیم از سختی‌ها و ناملایمتی‌های زندگی جان سالم به در ببریم و به اعصاب خودمان مسلط باشیم؟ این اصلی‌ترین سوالی است که قرار است کتاب «چطور عاقل بمانیم» به آن پاسخ بدهد.  

نویسنده در این کتاب ابزارها و ترفندهایی را ارائه می‌کند که می‌توانیم در شرایطی از آن‌ها استفاده کنیم که به نظرمان اوضاع خیلی بحرانی است و ذهن‌مان دیگر کشش و تحمل اتفاقات دنیای دور و اطرافمان را ندارد.

او در کتابش به ما یاد می‌دهد که در این لحظات چه احساساتی از خودمان نشان دهیم و واکنش‌هایمان به چه شکل باشد تا بتوانیم آرام باشیم و روی اعصابمان تسلط داشته باشیم.  

••••

با خواندن این کتاب چه چیزهایی یاد می‌گیریم؟ 

همان‌طور که کمی قبل‌تر گفته شد، مهم‌ترین چیزی که با خواندن کتاب «فیلیپا پری» یاد می‌گیریم این است که چطور در شرایط بحرانی آرامش‌مان را حفظ کنیم. از طرف دیگر یاد می‌گیریم که چطور می‌توانیم رفتارها و عادت‌هایمان را عوض کنیم؟ نویسنده‌ در بخشی از کتابش چهار حوزه را معرفی می‌کند که مهم‌ترین و اساسی‌ترین تغییرهای رفتاری در آن‌ها رخ می‌دهد. به گفته‌ی او، اگر به دنبال این هستیم که برای سلامت و رشد روانی انعطاف‌پذیری داشته باشیم، باید در این چهار زمینه روی خودمان کار کنیم. خودنگری، ارتباط با دیگران، استرس و داستان خود همان چهار حوزه‌ای است که پری درباره‌ی آن صحبت می‌کند.  

البته تغییر دادن عادت‌هایی که سال‌های سال با آن‌ها زندگی کرده‌ایم، اصلا کار ساده‌ای نیست، ولی می‌توان در مسیر تغییر قدم گذاشت. از طرف دیگر شاید تغییر ایجاد کردن سخت باشد، ولی می‌دانید سخت‌تر از آن چیست؟

رنج‌هایی که به‌خاطر ناآگاهی و تکرار اشتباهات انسانی می‌کشیم! بنابراین کتاب «چطور عاقل بمانیم» را بخوانید تا بتوانید در دنیای پر از استرس این روزها زندگی کنید و تعادل روانی‌تان حفظ کنید.  

در ادامه به طور خلاصه به چهار حوزه‌ای می‌پردازیم که فلیپا پری در کتاب چطور عاقل بمانیم درباره‌شان صحبت کرده بود.

 

۱. خودنگری؛ انسان موجودی منطقی نیست!

شاید فکر کنید انسان‌ها عموما موجوداتی منطقی هستند، بر اساس عقل و منطق تصمیم می‌گیرد و در نهایت عاقلانه‌ترین گزینه را انتخاب می‌کنند. اما اصلا این‌طور نیست! اما دلیل آن چیست؟ نیمکره‌ی چپ مغز ما، برای احساساتی که در نیمکره‌ی راست مغز به وجود می‌آید، علت‌تراشی می‌کند.

بنابراین رفتارهای ما از احساسات و الگوهایی‌ می‌آید که در سنین پایین‌تر در نیمکره راست ثبت شده است. علت حرکت‌های شبه‌منطقی‌مان هم جواب‌های ناخودآگاهی است که به وسیله‌ی نیمکره‌ی چپ برای این احساسات طراحی شده.  

به همین خاطر، ممکن است نحوه‌ی استدلال‌ کردن‌مان کاملا منطقی و قابل اعتماد نباشد! بنابراین اگر می‌خواهیم عاقلانه رفتار کنیم، نمی‌توانیم فقط به منطق و توجیه‌های خودمان توجه کنیم، به خاطر اینکه ممکن است بسیاری از آن‌ها غیرواقعی و خیالی باشند. در اینجاست که خودنگری اهمیت پیدا می‌کند. با تمرین خودنگری یاد می‌گیریم که از بیرون به خودمان نگاه کنیم تا بتوانیم احساسات، رفتارها و افکارمان را همان‌طوری بررسی و ارزیابی کنیم که واقعا اتفاق می‌افتند.

 

۲. ارتباط با دیگران؛ هویت ما با معاشرت با دیگران شکل می‌گیرد.

ما برای اینکه بتوانیم هویت واقعی خودمان را پیدا کنیم، باید بتوانیم با دیگران وقت بگذرانیم و از آن‌ها یاد بگیریم و به آن‌ها چیزهای جدید یاد بدهیم. شاید بارها این جمله را شنیده باشید که دوست‌ها و اطرافیان ما، شخصیت‌مان را شکل می‌دهند.

ارتباط برقرار کردن با دیگران تاثیر ویژه‌ای روی ما می‌گذارد و می‌تواند ما را به کلی تغییر دهد. در بخشی از کتاب «چطور عاقل بمانیم» فلیپا پری به خوانندگانش یاد می‌دهد که بهتر است چطور با اطرافیان‌شان ارتباط برقرار کنند تا هم روی دیگران تاثیر مثبت بگذارند و هم خودشان رشد کنند.

 

۳. استرس عملکرد مغزتان را افزایش می‌دهد!

همه‌ی ما این را شنیده‌ایم که استرس بیش از حد بد است و مشکلات زیادی را برای سلامت روح و جسم ایجاد می‌کند، ولی مقدار کمی از استرس، بسیار مفید است و می‌تواند مغزمان را سالم نگه دارد. اگر می‌خواهید مغزتان مثل ماشینی کار کند که خوب روغن‌کاری شده، باید بدانید که میزان متوسطی از استرس می‌تواند به رشد مسیرهای عصبی مغز کمک کند.

معمولا به این نوع استرس، استرس خوب گفته می شود و زمانی به وجود می‌آید که ما درگیر موضوعی جدید و چالش برانگیز هستیم. این مدل فعالیت‌ها مغز را بیش از حد معمول تحریک می‌کند و می‌تواند عملکرد کلی مغز را بهبود ببخشد. علاوه بر این، استرس خوب باعث افزایش طول عمر می‌شود.

 

۴. داستان زندگی‌تان را مرور و بازبینی کنید.

همه‌ی ما انسان‌ها آرزوها و یا شکست‌های خودمان را در داستان می‌بینیم. بعضی از این داستان‌ها در خودآگاه ما وجود دارند، به طور مثال قصه‌هایی که در کودکی خوانده‌ یا شنیده‌ایم. اما بعضی دیگر از داستان‌ها در ناخودآگاه ما وجود دارند و ما به راحتی نمی‌توانیم آن‌ها را به یاد بیاوریم. این‌ها قصه‌ها و روایت‌هایی هستند که در اولین سال‌های کودکی در ذهن ما نقش بسته‌اند و ما به کمک آن‌ها می‌توانیم زندگی را تحلیل و بررسی کنیم.

این‌که به چه کسی اعتماد ‌کنیم، از چه چیزهایی بترسم، چه چیزهایی را دوست داشته باشیم، همه و همه به اتفاقاتی برمی‌گردد که در کودکی تجربه کرده‌ایم. بنابراین اگر روی این دسته از داستان‌ها تمرکز کنیم، می‌توانیم چیزهای جدیدی از آن یاد بگیریم و خودمان را بهتر بشناسیم.

••••

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟  

دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، پر از اتفاقات عجیب و غریب است. گاهی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که ما احساس می‌کنیم مغزمان دارد منفجر می‌شود. در این شرایط ممکن است اعصاب‌مان به هم بریزد و یا تصمیماتی بگیریم که خیلی به نفع‌مان نباشد.

اگر به دنبال این هستید که در اوضاع بحرانی روی خودتان کنترل داشته باشید و آرامش‌تان را حفظ کنید، در اولین فرصت کتاب چطور عاقل بمانیم را مطالعه کنید.  

این کتاب علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند روی اعصاب‌تان تسلط داشته باشید و آرامش‌تان را حفظ کنید، ترفندهایی را به شما یاد می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانید عادت‌های بدتان را کنار بگذارید تا به ورژن بهتری از خودتان برسید.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.