کتاب صوتی چرا این کار را انجام می‌دهم؟

جوزف بورگو
  • مترجم: آرزو خلجی
  • گوینده: مهدی قربانی
  • مدت زمان: 327 دقیقه
  • ناشر صوتی: رادیو مثبت
(دیدگاه 3 کاربر)

120,000 تومان

آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «چرا این کار را انجام می‌دهم؟»

همه چیز درباره‌ی ساز و کارهای دفاعی روانشناختی و راه‌های پنهانی که زندگی ما را شکل می‌دهند.

 

برای همه‌ی انسان‌ها لحظاتی پیش می‌آید که احساسی را تجربه می‌کنند، حرفی می‌زنند و رفتاری نشان می‌دهند که باعث تعجب خودشان می‌شود و به این نتیجه می‌رسند که احتمالا مسئله‌ی ناشناخته‌ای باعث چنین وضعیتی شده است. ما معمولا تصور می‌کنیم که تجربه‌ی آگاهانه‌ای که از خودمان داریم، کل شخصیت‌مان را تشکیل می‌دهد؛ اما حقیقت این است که بخش مهمی از زندگی عاطفی ما جایی درون‌مان پنهان است. همین مسئله می‌تواند ناراحتی به وجود بیاورد و باعث ایجاد احساساتی ناخوشایند شود. حالا ذهن ما چطور با این احساسات ناخوشایند مقابله می‌کند؟ اینجاست که پای مکانیسم‌های دفاعی وسط می‌آید. ما در ادامه کتاب «چرا این کار را انجام می‌دهم؟» اثر «جوزف بورگو» را به شما معرفی می‌کنیم.

••••••

موضوع اصلی کتاب «چرا این کار را انجام می‌دهم؟» چیست؟ 

کتاب «چرا این کار را انجام می‌دهم؟» در مورد مکانیسم‌های دفاعی است. جوزف بورگو نویسنده‌ی این کتاب استراتژی‌های روان درمانی را در قالب یک دوره‌ی خودکاوی مطرح کرده و نقش مکانیسم‌های دفاعی را در دور کردن دردهای عاطفی توضیح می‌دهد.

نویسنده‌ی این کتاب در فصل اول با توضیحاتی آسان و قابل درک، در مورد ضمیر ناخودآگاه و نقش مکانیسم‌های دفاعی در از بین بردن و حذف احساسات ناخوشایند و تحمل ناپذیر صحبت می‌کند. در فصل‌های بعدی کتاب، نویسنده مکانیسم‌های دفاعی را یکی یکی و بسیار دقیق و شفاف بررسی می‌کند و تمرین‌هایی ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند این مکانیسم‌های دفاعی را در خودتان شناسایی کنید. در آخرین بخش کتاب، جوزف بورگو ترفندها و راهکارهایی را ارائه می‌کند که به شما کمک می‌کند تا این ساز و کارهای دفاعی را خلع سلاح کنید و با تاثیرگذاری بیشتری با احساسات ناخودآگاه‌تان مقابله کنید.

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این کتاب به آن اشاره می‌شود، مسئله‌ی مکانیسم‌های دفاعی روانی هستند؛ اما این مکانیسم‌‌ها چه هستند و چطور عمل می‌کنند؟

اگر بخواهیم خیلی مفید و مختصر به این سوال پاسخ بدهیم باید بگوییم که ساز و کارهای دفاعی روانی روش‌های غیرملموسی هستند که انسان به کمک آن‌ها افکار و احساسات ناخوشایندش را به عمق ناخودآگاه می‌فرستد. در طول این پروسه، موضوعات و مسائل نامطلوب به‌طور ناگهانی، از واقعیت ذهنی فرد پاک می‌شود.

البته که وجود این مکانیسم‌ها، برای کنار آمدن با ناراحتی‌هایی که طبیعتا برای تمام افراد پیش می‌آید، کاملا ضروری است، ولی اگر بیش از اندازه گسترده شود، ممکن است انسان را از دسترسی به احساساتی منع کند که او واقعا نیاز دارد با آن‌ها مواجه شود. حالا شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا این کتاب راهکارهایی برای خلع سلاح مکانیسم‌های دفاعی روانی مکانیسم‌های دفاعی روان‌شناختی ارائه می‌کند.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این ساز و کارها بخش اجتناب‌ناپذیر و ضروری تجربه‌ی تمام انسان‌ها هستند، اما زمانی که بیش از حد فراگیر یا بسیار ریشه دار شوند، ممکن است به روابط شخصی افراد آسیب بزنند، زندگی عاطفی او را محدود یا مخدوش کنند. همچنین ممکن است مانعی بزرگ برای انجام رفتارهایی باشد که باعث افزایش عزت نفس پایدار در فرد می‌شود.  

••••••

چرا باید کتاب «چرا این کار را انجام می‌دهم؟» را بخوانیم؟

در این کتاب قرار است همه‌ چیز از چگونگی کارکرد مکانیسم دفاعی گرفته تا درک تاثیر این مکانیسم بر روابط مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. هدف نهایی هم این است که یاد بگیریم این مکانیسم‌های دفاعی را که از ایجاد روابط رضایت بخش با افراد مهم اطراف‌مان جلوگیری می‌کنند، خلع سلاح کنیم و راهی پیدا کنیم تا بتوانیم چیزهایی را که در ناخودآگاهمان دفن شده بیان کنیم.

البته باید بگوییم که همه‌ی انواع مکانیسم دفاعی نیاز به خلع سلاح شدن ندارند؛ نیازی هم نیست که با تمام واقعیت‌های دفن شده در ضمیر ناخودآگاه مواجه شویم. فقط درصورتی که یک مکانیسم دفاعی خیلی فعال و غیرقابل نفوذ شد و عمیقا روی روابطمان با دیگران اثر گذاشت، باید از روش‌های آگاهانه و انعطاف‌پذیر برای کمک کردن به خودمان استفاده کنیم.  

وقتی بعضی از قوی‌ترین تمایلات ما دچار انحراف می‌شوند، مکانیسم دفاعی ما را به سمت نیازهایی هدایت می‌کند که واقعی نیستند. در چنین شرایطی می‌توان گفت که این مکانیسم دفاعی روانی باعث خودتخریبی می‌شود. بدتر از همه این است که مکانیسم دفاعی می‌تواند بخشی از زندگی عاطفی ما را با مشکلات جدی مواجه کند؛ به طوری که جای تلاش برای ایجاد روابط صحیح و موثر با اعضای خانواده و دوست‌های نزدیک، صرفا دنبال روابط عاشقانه باشیم.

اگر شما آگاهی‌تان را به نیازهای واقعی مسدود کنید، نمی‌توانید صمیمیت واقعی ایجاد کنید. مثلا وقتی احساس خشم یا نارضایتی‌تان را با پناه بردن به پرخوری سرکوب می‌کنید، دیگر انگیزه‌ای برای ریشه‌یابی و برطرف کردن آن احساس مخرب و آسیب زننده ندارید.

••••••

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

همه‌ی کسانی که به دنبال آشنایی با مکانیسم‌های دفاعی روانی هستند باید این کتاب را مطالعه کنند. یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های کتاب «چرا این کار را انجام می‌دهم؟» با سایر کتاب‌هایی که در این حوزه نوشته شده است این است که جوزف بورگو با زبانی بسیار ساده و قابل فهم مسائل نسبتا پیچیده‌ی روان‌شناختی را مطرح می‌کند. در ضمن او برای هر کدام از مباحث کتابش تمرین‌هایی دارد که به خواننده‌هایش این فرصت را می‌دهد که با یک کتاب، بتوانند خودکاوی کنند.

بنابراین اگر به دنبال شناخت و آشنایی با مکانیسم‌هایی دفاعی روانی هستید، حتما این کتاب را بخوانید تا متوجه شوید آیا این ساز و کارها به قدری گسترده و پر ریشه شده‌اند که بتوانند به روابط شما آسیب برساند یا خیر.

دیدگاه کاربران

  1. zahra_gh گفته:

    با ساختار ذهن برای اینکه واقعا چرا بعضی کارها را انجام میدیم و بعضی کارها را انجام نمیدیم آشنا شدم. به حدی این ساختار عجیب است که نمیتونید اثرش را روی زندگی تشخیص بدین

  2. majid_moradi گفته:

    مرسی برای انتشار این کتاب مفید. صدای گوینده دلنشین بود و به فهم بیشتر مطالب کمک کرد

  3. khosravani58 گفته:

    علاوه بر گوش دادن باید نکته برداری هم کرد..کتاب باارزشیه