کتاب صوتی خواندن اخبار را متوقف کنید

رولف دوبلی
  • گوینده: محمد معصومی
  • مدت زمان: 300 دقیقه
  • ناشر صوتی: رادیو مثبت
(دیدگاه 1 کاربر)

68,000 تومان

آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی‌ «خواندن اخبار را متوقف کنید»

پیگیر اخبار بودن یا نبودن؛ مسئله این است!

بسیاری از مردم روز خود را با چک کردن موبایل و رفتن به کانال‌های خبری آغاز می‌کنند، طی روز چندین بار اخبار را از رادیو و تلویزیون می‌شنوند و چند نوبت سایت‌های خبری را بررسی می‌کنند.

آیا شما هم جزو این دسته از افراد هستید؟ آیا اخبار خواندن خوب است یا نه؟ پیگیری بیش از حد اخبار منفی چه بلایی سر ما می‌آورد؟ چطور باید عادت اخبار خواندن را ترک کنیم؟ اعتیاد به اخبار چطور از بین می رود؟ آیا می‌توانیم بدون اخبار زندگی کنیم؟

این‌ها بخشی از سوالاتی است که «رولف دوبلی» در کتاب کاربردی «خواندن اخبار را متوقف کنید» به آن‌ها جواب می‌دهد. در ادامه‌ی مقاله قصد داریم درباره‌ی این کتاب خواندنی صحبت کنیم.

---------------------------------------------------------------

کمی درباره‌ی نویسنده

قبل از اینکه سراغ بررسی کتاب «خواندن اخبار را متوقف کنید» برویم، کمی با نویسنده‌ی آن آشنا شویم. «رولف دوبلی» یک نویسنده، رمان نویس و کارآفرین سوئیسی است. او فارغ‌ التحصیل ام‌ بی‌ ای (MBA) و دکترای فلسفه‌ی اقتصاد از دانشگاه سنت گالن سوئیس است.

او به غیر از این کتاب، دو کتاب مطرح و جذاب به اسم‌های "هنر شفاف اندیشیدن" و "هنر خوب زندگی کردن" نوشته است. بیش از سه میلیون نسخه از کتاب هنر شفاف اندیشیدن او فروخته و کتاب به بیش از چهل زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده است. 

---------------------------------------------------------------

با اخبار نخواندن چیزی را از دست نمی‌دهید!

بیشتر افراد روزانه با سیلی از اخبار مواجه می‌شوند. اگر شما از خودتان بپرسید که با دنبال کردن این خبرها و اطلاعات چه چیزی به دست می‌آورید، جواب واقعی‌تان این است: "در واقع هیچی!"

البته ممکن است با پیگیری اخبار، اطلاعات‌تان درباره‌ی مسائل روز بیشتر شود، ولی به مرور از لحاظ روحی و روانی دچار ضعف می‌شوید. 

---------------------------------------------------------------

فرق کتاب «خواندن اخبار را متوقف کنید» با بقیه‌ی کتاب‌ها چیست؟

کتاب‌های موفقیت و خودیاری زیادی در بازار وجود دارد. در اینجا قصد نقد یا پیشنهاد آن‌ها را نداریم، بلکه می‌خواهیم کمی درباره‌ی تفاوت‌شان با این کتاب صحبت کنیم. یکی از نکات مثبت این کتاب نویسنده‌ی آن است. دیدگاه و بینش «رولف دوبلی» واقعا شگفت‌انگیز است.

پس از خواندن کتاب «خواندن اخبار را متوقف کنید» احساس خیلی خوبی خواهید داشت؛ درست مثل وقتی که یک فیلم جذاب تماشا می‌کنید یا به یک موسیقی شنیدنی گوش می‌دهید.

---------------------------------------------------------------

رولف دوبلی به خواندن اخبار اعتیاد داشت!

در سال ۲۰۱۳، «رولف دوبلی» جلوی تعداد زیادی روزنامه نگار ایستاد و اعلام کرد که اخبار نمی‌خواند! حرف او جنجال‌های فراوانی به وجود آورد. اما این موضوع یک شبه اتفاق نیفتاده؛

«رولف دوبلی» در گذشته به خواندن اخبار اعتیاد داشت! شاید عجیب به نظر برسد، ولی نویسنده‌ی این کتاب اعتیاد شدیدی به خواندن و دنبال کردن اخبار داشت. قبل از اینکه تکنولوژی اینقدر پیشرفت کند، دوبلی تمام اخبار رادیو و تلویزیون را گوش می‌داد و مرتب اخبار روزنامه‌ها را دنبال می‌کرد. بعد از اینکه سایت‌های خبری رونق گرفتند، او علاوه بر روزنامه، رادیو و تلویزیون سایت‌های زیادی را چک می‌کرد تا در جریان اخبار لحظه‌ای دنیا قرار بگیرد.

دوبلی برای مطلع شدن از اخبار جهان عطش شدیدی داشت. اما بالاخره یک روز از خودش دو سوال پرسید:

۱. آیا مطلع بودن از زیر و بم بی‌نظمی دنیا، تاثیری در زندگی‌اش داشت؟ 

۲. آیا این اخبار باعث می‌شد که در تصمیم گیری‌هایش بهتر عمل کند؟

پاسخ «رولف دوبلی» به هیچ کدام از این دو سوال مثبت نبود. به همین خاطر تلاش کرد اعتیادش به خواندن اخبار را ترک کند. او این کار را کنار گذاشت و در عوض وقت خود را صرف کارهایی کرد که دوست داشت انجام بدهد.

---------------------------------------------------------------

آیا کتاب «خواندن اخبار را متوقف کنید» به ما می‌گوید که اصلا اخبار نخوانیم؟

اخبار بخش جدا نشدنی زندگی ماست. خواسته و ناخواسته ما هر روز با اخبار سر و کار داریم. نظر نویسنده‌ی کتاب «خواندن اخبار را متوقف کنید» این است که برای دنبال کردن خبرهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی، سلامت و … یک یا دو منبع خبری معتبر را انتخاب کنیم. همین منابع محدود و معتبر کافی است.

در ضمن بهتر است از منابع خبری بی‌طرف استفاده کنیم، به خاطر اینکه این منابع به دنبال تاثیر گذاشتن روی ذهن ما نیستند و واقعیت‌ها را بهتر بیان می‌کنند.

یکی دیگر از نکاتی که نویسنده به آن اشاره می‌کند این است که بهتر است به جای خواندن مقالات کوتاه و سطحی، مقالات طولانی بخوانیم. با انجام این کار، توجه و تمرکز فرد افزایش پیدا می‌کند. «رولف دوبلی» می‌گوید زمین لرزه در اقیانوس آرام، ازدواج و طلاق افراد مشهور، پرتاب موشک بالستیک در کره‌ی شمالی، دعوای لفظی دو سیاستمدار، اخطار بانک مرکزی اروپا در مورد رکود و … اهمیت چندانی ندارند و ما بدون اطلاع داشتن از این مسائل هم می‌توانیم زندگی کنیم.

از نظر دوبلی به جای اینکه روی این اخبار وقت بگذاریم، بهتر است وقت خودمان را صرف کارهایی کنیم که دوستشان داریم؛ فیلم ببینیم، موسیقی گوش بدهیم، کتاب بخوانیم، ورزش کنیم و …

---------------------------------------------------------------

از کتاب «خواندن اخبار را متوقف کنید» چه چیزهایی یاد می‌گیریم؟ 

«رولف دوبلی» نویسنده‌ی این کتاب می‌گوید، موضوعات زیادی وجود دارد که ما قدرت تغییر دادن آن‌ها را نداریم. مثلا فعال شدن آتشفشان، سونامی در ساحل اقیانوس آرام، جو مریخ و … موضوعاتی هستند که ما هیچ قدرتی در تغییر دادن آن‌ها نداریم؛

به همین خاطر اطلاع داشتن از این مسائل کمکی به ما نمی‌کند. علاوه بر این ظرفیت جذب ذهن ما یک مقدار ثابت است و اگر با موضوعات بی اهمیت پر شود، فضای کمتری برای حفظ موارد مهم در زندگی باقی می‌ماند.

«رولف دوبلی» در بخشی از کتاب می‌گوید که تعریف اخبار چیست؟ "اطلاعاتی درباره‌ی رویدادهای سراسر جهان" مثل: تصادف یک اتوبوس در استرالیا، زلزله‌ای در گواتمالا، طلاق بازیگر مشهور از همسرش، پرتاب موشک بالستیک در کره شمالی، دبیر کل سازمان ملل انتخاب شد، توئیت عجیب یک سیاستمدار، یک کوسه پای غواص را کَند، رسوایی یک رشوه خواری، کناره گیری یک نخست وزیر و … .

گاهی اوقات رسانه‌ها از عبارت‌های "خبر فوری" یا "سرخط مهم‌ترین اخبار" استفاده می‌کنند، ولی این عبارت‌ها نمی‌توانند این حقیقت را تغییر بدهند که این مسائل اهمیتی در زندگی ما ندارند. از نظر «رولف دوبلی»، اخبار برای ذهن، مثل شکر برای بدن است. بسیار زود هضم و بی‌نهایت زیان آور. خوراک خبری‌ای که رسانه‌ها به ما می‌دهند، دلپذیر است ولی کمکی به افزایش دانش ما نمی‌کند.

ما می‌توانیم هر چقدر که می‌خواهیم مقاله ببلعیم، این کار فرقی با آبنبات خوردن نمی‌کند. عوارض جانبی آن بعدها و با گذر زمان مشخص می‌شود.

همانطور که یک برنامه‌ی غذایی برای بدن لازم است، تغذیه‌ی روانی هم خیلی اهمیت دارد. ترک هر عادتی سخت است، ولی ارزشش را دارد. «رولف دوبلی» در کتاب «خواندن اخبار را متوقف کنید» با مثال‌هایی جذاب و خواندنی به ما کمک می‌کند که اعتیاد به اخبار را کنار بگذاریم.

---------------------------------------------------------------

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، همه‌ی ما روزانه تا حدودی با اخبار سر و کار داریم. اما برخی از افراد خودشان را در اخبار غرق کرده‌اند و چند ساعت از شبانه روز در شبکه‌های اجتماعی، رادیو و تلویزیون خبرها را دنبال می‌کنند، یا مثلا با چک کردن کانال‌های خبری در موبایل چشم‌شان را باز می‌کنند.

«رولف دوبلی» در کتاب «خواندن اخبار را متوقف کنید» آسیب‌هایی را که پیگیری بیش از حد اخبار به تمرکز و رفاه ما وارد می‌کند نشان می‌دهد.

او با بیانی زیبا و قلمی روان ما را راهنمایی می‌کند که چگونه بدون اخبار زندگی کنیم و در جهانی که هر روز خبرهایی از جنگ، بیماری، بلایای طبیعی، ویرانی و … به گوش می‌رسد، ما بتوانیم با اضطراب کمتر و تمرکز بیشتر روزهایمان را سپری کنیم.

کمتر دنبال کردن اخبار یک ابزار حیاتی برای مدیریت چرخه‌ی اتفاقات ناراحت کننده است و به ما کمک می‌کند بتوانیم تعادل و آرامش‌مان را در این روزگار پر از هرج و مرج حفظ کنیم.

---------------------------------------------------------------

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

بدون شک همه! همه‌ی افراد باید این کتاب را بخوانند. اکثر ما در این زمانه در محاصره‌ی اخبار بد و منفی هستیم. با خواندن این کتاب و رعایت نکات کاربردی آن یاد می‌گیریم که چطور اعتیاد به دنبال کردن اخبار را ترک کنیم.

اگر دنبال لذت بردن از زندگی در اضطراب کمتر و تمرکز بیشتر هستید، به هیچ عنوان مطالعه‌ی کتاب «خواندن اخبار را متوقف کنید» از «رولف دوبلی» را از دست ندهید.

این کتاب به ساده‌ترین لحن ممکن بهترین اطلاعات و راهکارها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دیدگاه کاربران

  1. kargah گفته:

    سلام
    کتاب عالی و کاربردی هست.ممنون.