آنچه خواهید شنید

دروغ‌سنج موفقیت!

امروزه موضوع موفقیت نیز مانند هر موضوع دیگری در جهان، تحت تأثیر منفیِ فضای بیزنسی قرار گرفته و به همین دلیل، در برخی موارد، دستیابی به شیوه‌های واقعیِ موفقیت برای علاقه‌مندان به این مسیر را دشوار کرده است.

«گری کلر» (Gary Keller) رکورددار فروش سه کتابِ خودیاری، در آخرین کتاب خود به نام «مسئله‌ی مهم»، ابتدا دروغ‌ها یا برداشت‌های غلطی را که تحت عنوان مسیر موفقیت به جهانیان گفته می‌شود را افشا و سپس یک راه‌حلِ کاملاً منطقی، علمی و عملی برای پیشرفت، به مخاطبانش ارائه می‌کند.

این راه‌حل، تبلیغات یا فریبی دیگر نیست؛ چون او از شما نه دعوت می‌کند که صبح‌ها خیلی زود به سر کار بروید و نه می‌خواهد که برای رسیدن به موفقیت، دوندگی کنید. گری کلی می‌گوید:

«مثل تمبر پستی باشید، یعنی فقط به یک چیز بچسبید تا آن را به مقصد موردنظرتان برسانید. درواقع -تنها یک چیز- بهترین رویکرد برای رسیدن به خواسته‌هایتان است.»

در طیِ این کتاب صوتی، یافتن این «یک چیز» (در زندگی هر شخص) و تبدیل کردن آن به موفقیت واقعی در زندگی شغلی، خانوادگی و اجتماعیِ او، با مثال‌های کاملاً کاربردی طوری بیان می‌شود که واقعاً آب پاکی روی دست شومن‌های موفقیت می‌ریزد.

گری کلی که خود، راه‌های مختلفی را برای رسیدن به موفقیت امتحان کرده در بخشی از این کتاب صوتی می‌گوید:

«سحرخیزیِ قبل از طلوع خورشید رُو پذیرفته بودم و به موسیقی‌های امیدوارکننده گوش می‌دادم و پیش از هر کسی کارم رُو شروع می‌کردم. اون‌قدر از این تفکرات پر شده بودم که وقتی به سمت دفتر کارم می‌رفتم، بقیه‌ی مردم هنوز خواب بودن... به میز کارم که می‌رسیدم خیالم راحت می‌شد که از همه زودتر به محل کارم اومدم. وقتی برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کردم، کم‌کم این باور رُو پذیرفتم که شاید جاه‌طلبی و موفقیت همینه.ساعت هفت و نیم صبح برای کارمندان جلسه می‌ذاشتم و ساعت هفت و سی‌ویک دقیقه در رُو می‌بستم و هر کسی رُو که دیر رسیده بود، راه نمی‌دادم. بیش‌ازحد اشتیاق داشتم و کم‌کم باور کردم که این روش، تنها راهیه که می‌تونین خود و دیگران رُو به سمت موفقیت هدایت کنین... اما این روش درنهایت، فشار زیادی به من آورد و باعث آزار دیگران شد و دنیام رُو تا لبه‌ی پرتگاه رسوند! ... از انجام همه‌ی این کارها چه چیزی برام باقی موند؟ من موفق شدم و البته مریض هم شدم! در نهایت، این کار، من رُو از موفقیت هم بیزار کرد!»

باید گفت روش این نویسنده و مربی پرفروشِ جهانی، واقعاً فرق می‌کند و او بسیاری از آموزش‌هایی را که مبتنی بر فعالیت زیاد و تکاپو و برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های دور و دراز برای موفقیت است را به چالش می‌کشد و همه‌ی آن‌ها را به‌طور بسیار ساده در تمرکز بر روی فقط یک موردِ بخصوص، خلاصه می‌کند؛ به همین دلیل است که شاید سخنِ عجیب دیگر گری کلر که می‌گوید: «باید بزرگ فکر کرد و کوچک عمل کرد»، برخی از افراد را کمی متعجب کند.

رازِ آموزش این مربی مشهور، این است که به شما کمک می‌کند تا موضوعی را در لحظه‌ی حالِ زندگی خود بیابید که اگر فقط به آن عمل کنید همه‌چیز در جای درست خود قرار می‌گیرد و عمل نکردن به باقی موارد در آن لحظه چندان اهمیتی نمی‌یابد! پیروی از این روش باید مداوم باشد و در هر موقعیتی تکرار شود.

گری کلر در اوایل این کتاب صوتی، مسئله و سوالی اساسی که می‌تواند مشکل بیشتر ما در شرایط اقتصادی امروز باشد را مطرح می‌کند:

«با عجله و سریع‌السیر پیش می‌ریم و هرروز احساس می‌کنیم که بیش‌ازحد داریم تلاش می‌کنیم؛ ولی کاری از پیش نمی‌ره... روزهایِ سپری‌شده، نتایج ناامیدکننده، استرس بالا، ساعت‌های کاری زیاد، کم‌خوابی، تغذیه‌ی نامناسب، ورزش نکردن و از دست دادن زمان برای خانواده و دوستان. همه‌ی این فشارها فقط برای دنبال کردن چیزیه که دوستش دارین و فکر می‌کنین موفقیتتون بسته به اونه؛ اما به‌اشتباه و بیشتر از اونچه لازمه براش وقت میذارین!

به لحاظ شهودی حس می‌کنیم که برای رسیدن به نتایج بیشتر، کارهای کمتری باید انجام بِدیم؛ اما مسئله‌ی اصلی اینه که باید از کجا شروع کنیم؟ از همه‌ی اون چیزایی که روبروی ماست، باید کدوم رُو انتخاب کنیم؟ چگونه بهترین تصمیم‌های ممکن رُو بگیریم تا در سطحی فوق‌العاده زندگی کنیم و هیچ‌وقت پشیمون نَشیم؟»

گری کلی در مورد مطرح بودن بودن روشش در مورد کسب‌وکارها و شرکت‌ها نیز چنین مثالی می‌زند:

«نوآوری‌های تکنولوژیکی، تغییرات فرهنگی و نیروهای رقیب، تمام صاحبان کسب‌وکارها رُو مجبور می‌کنن که «یک چیز» رُو تغییر بِدن. موفق‌ترین شرکت‌ها این موضوع رُو می‌دونن و همیشه از خودشون می‌پرسن: مهم‌ترین چیزی که ما باید تغییرش بِدیم، چیه؟»

این نویسنده‌ی پرآوازه و نیز صاحب بزرگ‌ترین شرکت املاک و مستغلاتِ جهان، در این کتاب صوتی، تکنیک‌های بسیار هوشمندانه‌ای به شما می‌آموزد که با یاد گرفتن آن‌ها می‌توانید کلید فیوز اصلیِ هر موضوع و هر چالش زندگی‌تان را بیابید و فقط روی آن تمرکز کنید تا با حل شدن آن یک مسئله، باقی مسائلتان نیز حل شوند؛ درست مثل افتادن اولین قطعه‌ی دومینو که در پیِ خود، چرخه‌ای از ضربه‌های متوالی و افتادن سایر اجزای دومینو را به همراه دارد!

نکته‌هایی درباره‌ی ««گری کلر» نویسنده‌ی کتاب «مسئله‌ی مهم»

سه مقامِ پرفروش‌ترین کتاب از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ در سه نشریه‌ی مختلف و مشهور آمریکایی، ما را از تبلیغ برای مربی و نویسنده‌ای متفاوت و رکوردشکن و صاحب بزرگ‌ترین شرکت املاک و مستغلات جهان، یعنی «گری کلر» (Gary Keller) تقریباً بی‌نیاز می‌کند.

نخستین کتاب گری کلر به نام The Millionaire Real Estate Agent که اثری مشترک بود؛ در سال ۲۰۰۴ به بازار آمد و در لیست نشریه‌ی «بیزنس ویک» (BusinessWeek) مقام پرفروش‌ترین کتاب را به خود اختصاص داد!

کتاب دوم او در سال ۲۰۰۵ به نام The Millionaire Real Estate Investor نیز پرفروش‌ترین کتاب در فهرست «نیویورک‌تایمز» (New York Times)  شد!

کتاب سوم او در سال ۲۰۱۳ به نام The ONE Thing که آن را نیز به‌طور مشترک با «جی پاپاسان» (Jay Papasan) نوشته بود؛ این بار مقام پرفروش‌ترین کتاب در لیست «وال‌استریت ژورنال» (Wall Street Journal) را به خود اختصاص داد. (همین کتاب صوتی که اکنون در اختیار شما همراهان وفادار رادیو مثبت قرار می‌گیرد.)

گری کلر مؤسس آمریکاییِ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های املاک و مستغلات در جهان به نام Keller Williams نیز هست. او در سال ۱۹۶۵ متولد شد. پدر و مادر او هر دو آموزگار بودند و شاید همین امر در تبدیل شدن خود او به یک مربی و مشاور، (علاوه بر کارِ بسیار موفقِ تجاری‌اش) نقش بسزایی داشته است. او در سال ۱۹۷۹ از دانشگاه، فارغ‌التحصیل شد و کار خود را با شرکت‌های مختلف املاک توسعه داد.

در سال ۱۹۸۳ با فردی به نام «جو ویلیامز» (Joe Williams) یک شرکت املاک را به شراکت تأسیس کرد. شرکت او در عرض دو سال بهترین شرکت املاک و مستغلات در منطقه‌ی خود شد و تا سال ۲۰۱۷ در ۹ کشور جهان، فعالیتش را گسترش داد و اکنون به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های املاک و مستغلات در جهان، انگشت‌نماست.

 

بخش‌هایی از کتاب صوتی «مسئله‌ی مهم» اثر «گری کلر» و «جی پاپاسان»

  • پیش از این‌که نحوی کارکرد این ایده رُو برای شما به‌صورت صادقانه و بی‌تعارف توضیح بِدم، می‌خوام شایعات و اشتباهاتی رُو بیان کنم که ما رُو از پذیرش این موضوع منع می‌کنن. درواقع این‌ها دروغ‌های راه موفقیت هستن، مثل چنین جمله‌هایی:

«کارهای زیادی رُو باید انجام بِدم»، «اگه این کارها رُو هم‌زمان انجام بِدم، جلو می‌افتم»، «باید منضبط‌تر باشم»، «باید بِتونم هر وقت، هر کاری رُو که خواستم، انجام بِدم.»، «باید تعادل بیشتری توی زندگیم ایجاد کنم».

توجه کنین که اگه این افکار رُو توی ذهنتون تکرار کنین، مانع موفقیت خودتون شدین.

  • متأسفانه مردم، فکر می‌کنن موفقیت‌های بزرگ، زمان‌گیر و پیچیده هستن؛ درنتیجه، تقویم‌ها و لیست‌های برنامه‌ریزیِ اونا پر از کارهای مختلفه و در نهایت اونا رُو کلافه می‌کنه و به‌این‌ترتیب کم‌کم حس می‌کنن که موفقیت، قابل‌دستیابی نیست و درنتیجه به کمتر قانع میشن.

مشکل اینجاست: اونا نمی‌دونن که موفقیت‌های بزرگ وقتی حاصل می‌شه که تنها چند کار محدود رُو به‌خوبی انجام بِدیم!

  • ما برای انجام دادن کارهامون نیاز به عادت داریم و فقط به‌اندازه‌ای به نظم نیاز داریم که به انجام کارهامون عادت کنیم!
  • وقتی چیزهایی که بیشترین اهمیت رُو دارن انجام بِشن، هنوز هم این احساس رُو دارین که چیزهای ناتمامی باقی مونده (احساس عدم تعادل). رها کردن برخی از کارهای ناتمام درواقع برای رسیدن به نتایجِ فوق‌العاده، ضروریه.
  • چیزی که متوجه شدم این بود که ما برای کسب‌وکار و زندگی‌مون بیش‌ازحد، فکر، برنامه‌ریزی و تحلیل می‌کنیم.
  • محققان تخمین زدن که به‌طور متوسط هر ۱۱ دقیقه توی کارِ کارمندان وقفه ایجاد میشه و تقریباً اونا یک‌سومِ روزشون رُو صرف غلبه بر این حواس‌پرتی‌ها می‌کنن! با وجود همه‌ی این‌ها هنوز هم فرض می‌کنیم که می‌تونیم بر این موضوع غلبه کنیم و توی مهلت مقرر، با انجام هم‌زمانِ کارها اونا رُو تموم کنیم! اما درواقع خودمون رُو فریب می‌دیم. انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان یِه فریبِ کامله!
  • صرف وقت اضافی برای رفت‌وبرگشت بین کارهای مختلف، (بسته به میزان پیچیدگی و یا سادگی کارها)، برای خودش هزینه‌ و استهلاکی داره. این هزینه می‌تونه توی کارهای ساده و پیچیده بین ۲۵ تا ۱۰۰ درصد و حتی بیشتر باشه. رفت‌وبرگشت بین وظایف، هزینه‌ای داره که کمتر کسی از اون آگاهه.
  • افرادی که بین کارهای مختلفِ رسانه‌ای در رفت‌وبرگشت هستن، دوپامین زیادی توی خونشون دیده میشه که این مقدار دوپامین اعتیادآوره، بنابراین این افراد اگر هم‌زمان چند کار رُو با هم انجام نَدن، احساس کسالت می‌کنن. البته دلیل این کار هر چی باشه، نتایج بدی داره: یکی این هست که سرعت ما رُو کاهش میده و یکی هم این‌که هوش ما رُو کم می‌کنه.
  • اگه سؤال اشتباهی بپرسین، پاسخ اشتباهی هم دریافت می‌کنین و برعکس اگه پرسش مناسبی بپرسین، پاسخ مناسبی رُو دریافت می‌کنین. پس پرسش شما میتونه زندگیتون رُو از این‌ رو به اون‌ رو کنه!... یکی از مهم‌ترین عادت‌های رسیدن به موفقیت: پرسیدن سؤال چگونه و بر چه چیزی تمرکز کردنه.
  • بزرگ‌ترین چالش زندگی ما اینه که نذاریم هدف زندگی ما، به کاسه‌ی گدایی تبدیل بِشه. کاسه‌ی گدایی، چاهی بی‌انتها از خواسته‌های ماست که دائماً متصل به خواسته‌های جدیده تا ما رُو خوشحال کنه. درواقع این وضعیت به باخت ما منجر می‌شه.

ما به دنبال ثروت و چیزهای دیگه هستیم؛ چون کسب اون، لذتی برای ما ایجاد می‌کنه و در شادیِ ما اثر داره؛ البته فقط برای مدتی؛ چراکه بعد از یِه مدت این شادی کم می‌شه... این سیر برای همه اتفاق می‌افته و در نهایت باعث می‌شه تا خسته بِشیم و به دنبال چیزهای جدیدی بریم. این سیر همین‌طور ادامه پیدا می‌کنه و ما مدام به دنبال این هستیم که چیز جدیدی کسب کنیم؛ بنابراین هیچ‌وقت از موقعیتی که در اون هستیم، لذت نمی‌بریم.

  • درهای زیادی رو به دنیا باز شدن و افقی شگفت‌انگیز از دور پیداست. با تکنولوژی و نوآوری، بسیاری از فرصت‌ها و امکانات انسان بی‌پایان به نظر می‌رسن. به همون اندازه که این موضوع الهام‌بخشه، می‌تونه طاقت‌فرسا هم باشه! از پیامدهای ناخواسته‌ی این‌همه امکانات اینه که ما در طول روز، با اطلاعات و انتخاب‌های متعدد بمباران می‌شیم، درصورتی‌که اجداد ما حتی در همه‌ی طول عمرشون با یکی از این موارد مواجه نبودن.
  • توی این کشور چیزی که باعث می‌شه بیشتر تخم‌مرغ‌ها بشکنه، اینه که تلاش می‌کنیم سبدهای زیادی رُو با خودمون حمل کنیم! برخلاف ضرب‌المثلی که مشهور شده؛ همه‌ی تخم‌مرغ‌هاتون رُو توی یِِه سبد بذارین و اون سبد رُو با دقت زیر نظر بگیرین، به اطرافتون نگاه کنین و ببینید که اکثر کسانی که چنین کاری می‌کنن، شکست نمی‌خورن.
  • شش دروغی که دربارۀ موفقیت وجود داره و مانع رسیدن شما به موفقیت میشه عبارت‌اند از:

اهمیت داشتن همه چیز به یک اندازه

انجام دادن هم‌زمانِ چند کار با هم

داشتن یک زندگی منظم به صورت مطلق

دست‌یافتنِ آنی به همه‌چیز

داشتن یک زندگی متعادل به صورت مداوم

بد بودن داشتن آرزوهای بزرگ.

 

چه آموزش‌هایی در کتاب صوتی «مسئله‌ی مهم» برای شما آماده شده است؟

  1. توضیح دروغ‌هایی که فکر می‌کنیم باعث موفقیت ما خواهند شد!
  2. آموزش پرسش کلیدی برای تمرکز در شروع هر کاری (آناتومی پرسش)
  3. طرز طرح پرسش درست برای موفقیت در هر موقعیتی
  4. مثال‌هایی برای پرسش‌های هدایت‌کننده در زندگیِ کاری، شخصی و خانوادگی
  5. روش جایگزین کردن تمرکز به‌جای اضافه‌کاری
  6. آگاهی از «ذهنیت ثابت» و «ذهنیت رشد»
  7. نگاهی جدید به اولویت‌بندی در زندگی شخصی و کاری
  8. روش جدیدِ اولویت‌بندی یا نامتعادل بودن صحیح!
  9. آموزش بزرگ فکر کردن به طرز صحیح و عملی
  10. اصل پارتو یا قانون ۸۰/۲۰
  11. ....

 

درنهایت، این کتاب صوتی چه سودی برای شما دارد؟

به‌طور خلاصه شما با گوش دادن به کتاب صوتیِ «مسئله‌ی مهم»، تکنیک‌هایی کاربردی خواهید آموخت که با استفاده از آن‌ها در مورد هر موضوع یا مشکل شغلی، شخصی، خانوادگی یا اجتماعی، مهم‌ترین و جمع‌وجورترین کار ممکن را برای به دست آوردن بهترین نتیجه در اختیار خواهید داشت؛ آن‌هم در سریع‌ترین زمان مقدور.

این کتاب صوتی، حاصل تحقیقات نویسنده‌ی آن از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ در بین بیش از هزار مقاله‌ی تحقیقی و دانشگاهی و مجموعه‌ای از یک‌عمر تجربیات شخصی نویسنده به‌عنوان چهره‌ای ممتاز و جهانی در حوزه‌ی شغلی خود است که منابع علمی آن در کتاب، معرفی شده.

کتابی که رتبه‌ی اول فروش در سال ۲۰۱۴ را در آمریکا از آنِ خود کرده، در۴۰۰ سایت معتبر، جزوِ پرفروش‌ترین‌ها شده، ۱۲ جایزه به دست آورده، به ۳۰ زبان دنیا ترجمه شده و اخیراً در بین ۱۰۰ کتاب برترِ تاریخ در زمینه‌ی بیزینس، قرار گرفته!

به جواب مسئله‌ی مهم زندگی خود گوش کنید!

دیدگاه کاربران

  1. khazarchakavak گفته:

    مطالب این کتاب خیلی عالیه . ولی متاسفانه گوینده کتاب خیلی غیر حرفه ای بود . فاقد فن بیان درست و رعایت نکردن اصول خوانش کتاب .

  2. kargah گفته:

    سلام این کتاب فوق العاده است.
    لطفاً از این دست کتاب‌ها بیشتر ارائه کنید.
    در ضمن موسیقی متن ش خوب بود مخصوصا تراک آخر، میشه لطف کنید نام و مشخصات موسیقی رو بگید

  3. hamed.pakhizerad گفته:

    یه کتاب عالی با صدایی دلنشین
    ممنون رادیو مثبت

  4. علیرضا ثنایی فرد گفته:

    خدا قوت. از این نوع کتاب ها بیشتر بذارید