۵ دلیل برای اینکه چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم

همه‌ی انسان‌ها می‌خواهند در زندگی موفق شوند، ولی بخش غم‌انگیز ماجرا اینجاست که اکثر مردم خواهان موفقیت هستند، اما نمی‌خواهند برای آن تلاش کنند.

آن‌ها دائم کارهایشان را پشت گوش می‌اندازند یا سراغ راه راحت‌تر و بی‌فایده‌تر می‌روند. خلاصه سر خودشان را با هر چیزی گرم می‌کنند که سراغ کار اصلی نروند. بسیاری از افراد با وجود اینکه عاشق موفقیت هستند، ترجیح می‌دهند تلویزیون تماشا کنند و در شبکه‌های اجتماعی بچرخند تا اینکه برای رسیدن رویاهای خود تلاش کنند.

آیا شما هم کارهایتان را پشت گوش می‌اندازید؟ باید بگوییم که تنها نیستید! همه‌ی انسان‌ها حداقل یک بار در زندگی کارهایشان را به تعویق انداخته‌اند. ولی بعضی وقت‌ها این پشت گوش انداختن‌ها تبدیل به عادت رفتاری می‌شود، در این شرایط باید به فکر راه چاره بود.

ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ی علت‌هایی صحبت کنیم که باعث می‌شوند کارهایمان را پشت گوش بیندازیم.

—————————————————————

۱. احساسات جلوی راه شما را می‌گیرند!

احساسات یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود مردم کارهایشان را پشت گوش بیاندازند. اجازه دهید دو سوال بپرسیم:

  • چه کسی دوست دارد ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شود، در حالی‌که می‌تواند تا ساعت ۱۰ روی تخت گرم و نرم خود بخوابد؟! احتمال ۹۹ درصد، جواب این است: هیچکس!
  • اگر می‌شد با یک زندگی بسیار راحت و تلاش نکردن به موفقیت و پیشرفت رسید، آیا شما باز هم دائما تلاش می‌کردید؟ به احتمال ۹۹ درصد پاسخ یک نه محکم است!

هیچ کس دوست ندارد صبح زود از خواب بیدار شود، برای رسیدن به اهداف خود سخت کار کند و از بسیاری از تفریحاتش بگذرد، ولی حقیقت این است ‌که چنین چیزی امکان ندارد، اگر آرزوی موفقیت و پیشرفت کردن را دارید، باید برای آن تلاش کنید.

بدون سعی، پشتکار و فداکاری هیچ موفقیتی به دست نمی‌آید.

اگر همیشه به احساسات خود توجه کنید، آن‌ها زندگی شما را کنترل خواهند کرد. البته باید به یک نکته‌ی بسیار مهم اشاره کنیم.

منظور از توجه نکردن به احساسات، به هیچ عنوان لذت نبردن و تفریح نکردن نیست، بلکه منظور این است که سعی کنید جای منطق و اصول را با احساسات عوض نکنید و یاد بگیرید که احساسات خود را مدیریت کنید.

یکی‌ از دلایل موفق شدن افراد این است که می‌دانند چگونه احساساتشان را مدیریت کنند.

—————————————————————

۲. بهانه آوردن، بلای راه موفق شدن!

بهانه آوردن یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود مردم کارهایشان را به تعویق بیاندازند. به بهانه‌های زیر توجه کنید:

  • خیلی کار سختیه!
  • من هیچ ایده‌ای برای انجام دادن این کار ندارم!
  • خیلی زمان دارم، بعدا هم می‌تونم این کار رو انجام بدم!
  • فعلا برای این کار وقت ندارم.
  • خیلی خسته‌ام و نمی‌تونم تمرکز کنم.
  • امروز چهارشنبه‌ست، یه دفعه می‌ذارم از شنبه شروع می‌کنم.

این‌ها فقط چند نمونه از بهانه‌هایی بود که مردم برای پشت گوش انداختن کارهایشان می‌آورند.

شاید با خودتان فکر کنید که حرف باد هواست، ولی در حقیقت این‌طور نیست! آنچه به خودتان می‌گویید مهم است. شما باید مراقب باشید که چگونه با خودتان صحبت می‌کنید؛ چون این حرف‌ها تاثیر مستقیمی روی ضمیر ناخودآگاه شما دارد.

بنابراین اگر دائم بهانه بیاورید، نهایتا تسلیم آن‌ها می‌شوید. تسلیم شدن همانا و عادت کردن به بهانه آوردن همانا! وقتی بهانه تبدیل به یکی از عادت‌های روزمره‌ی شما شود، در وجودتان ریشه‌دار می‌شود و زندگی‌تان را نابود می‌کند.

پس اجازه ندهید بهانه تراشی جلوی مسیر موفقیت و پیشرفت شما را بگیرد!

۳. کمال گرایی از علت‌های اصلی که کارها را پشت گوش می‌اندازیم!

در گذشته برخی از افراد کمال گرایی را به چشم یک ویژگی خوب اخلاقی می‌دیدند، ولی به مرور زمان و با مشخص شدن آثار مخرب آن، این طرز دید کم و کمتر شد.

کمال گرایی یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای ترین دلایلی است که جلوی پیشرفت و موفقیت افراد را می‌گیرد. یک فرد کمال‌گرا وقتی می‌خواهد کاری را شروع کند، نگران است که نتواند آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهد، به همین خاطر دائم کار را عقب می‌اندازد.

در بعضی مواقع کمال‌ گرایی می‌تواند بهره‌وری انسان‌ها را نابود کند.

اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، در مرحله‌ی اول باید با استفاده از ترفندهای عملی و کاربردی آن را کمرنگ کنید و به مرور زمان از زندگی‌تان حذفش کنید.

—————————————————————

۴. اطلاعات نادرست را باور می‌کنیم که کارها را پشت گوش می‌اندازیم!

بیشتر افرادی که کار خود را به دقیقه‌ی‌ ۹۰ می‌اندازند، یک جمله‌ی معروف دارند: من وقتی تحت فشار باشم، بهتر کار می‌کنم!

آن‌ها این جمله را دائم به اطرافیانشان می‌گویند و باعث می‌شوند برخی از آن‌ها هم همین رویه را در پیش بگیرند! این یک مثال واقعی و قابل درک برای این است که نشان دهیم نباید اطلاعات نادرست و حرف‌های بی‌ پایه و اساس را بی فکر و بررسی قبول کرد.

ممکن است یک نفر در زمان کم و تحت فشار عصبی بتواند کارش را تمام کند، ولی اگر از زمانش بهتر استفاده می‌کرد، قطعا نتیجه‌ی بهتر و با کیفیت‌تری می‌گرفت.

علاوه بر این همه‌ی افراد اینطور نیستند و بعضی‌ها در شرایط پرفشار، دستپاچه می‌شوند و نمی‌توانند کاری را پیش ببرند.

۵. از کاری که انجام می‌دهید، لذت نمی‌برید.

آیا کسی را می‌شناسید که کاری را که از آن متنفر است با شور و شوق انجام دهد؟ با یک مثال بیشتر توضیح می‌دهیم، مثلا دو جراح مغز را در نظر بگیرید: یکی از آن‌ها عاشق جراحی است و دیگری به اجبار وارد این حرفه شده. کاملا مشخص است که کار کدام‌ یک از آن‌ها بهتر است.

وقتی کاری را انجام می‌دهید که هیچ علاقه‌ای به آن ندارید، دائم آن را پشت گوش می‌اندازید، چون هیچ انگیزه‌ای برای ادامه دادن آن کار در شما وجود ندارد.

بهتر است کاری را که به آن علاقه‌ ندارید انجام ندهید، ولی اگر مجبور بودید سعی کنید آن کار را برای خودتان سرگرم کننده کنید.

فرض کنید از باشگاه رفتن متنفرید، ولی در عین حال می‌خواهید با ورزش کردن وزن کم کنید. راه چاره چیست؟ باید باشگاه را برای خودتان سرگرم کننده کنید. مثلا پادکست‌های مورد علاقه یا آهنگ‌های پر‌انرژی را در گوشی‌تان دانلود کنید و هنگام ورزش کردن به آن‌ها گوش کنید، یا از دوستتان بخواهید که همراه با شما تمرین کند.

هر روشی که برای سرگرم‌کننده‌ شدن فعالیت‌ها به ذهنتان می‌رسد، اجرایی کنید. بعد از مدت کوتاهی تاثیر شگفت‌انگیز آن را خواهید دید!

—————————————————————

با هم برشی خاص از کتاب صوتی «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم» روی تصویر زیر کلیک کنید!

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید