دلیل موفقیت چشمگیر بعضی از کسب و کارها چیست؟

توسعه‌ی کارآفرینی بدون توجه به شرایط زمانی، مسیر شغلی و چالش‌های پیش رو تقریبا غیرممکن است. چه عواملی باعث می‌شود که بعضی از کسب و کارها هر روز پیشرفت کنند و در مسیر توسعه گام بردارند و بعضی دیگر از آن‌ها هر روز درجا بزنند؟ در این مطلب قصد داریم درباره‌ی جواب این سوال صحبت کنیم تا ببینیم چه ویژگی‌هایی باعث متمایز شدن کسب و کارها از یکدیگر می‌شود و دلیل موفقیت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. تمایل به ریسک کردن دارند.

ریسک کردن به معنی اقدام برای رسیدن به یک هدف یا تأمین یک نیاز است؛ البته در شرایطی که می‌دانیم کاری که انجام می‌دهیم ممکن است نتایج و عواقب منفی هم داشته باشد.

بنابراین، مهارت ریسک کردن به معنای جستجوی فرصت‌های جدید، ارزیابی عواقب احتمالی، سنجش تبعات مثبت و منفی و مقایسه آن‌ها با یکدیگر و در نهایت، انتخاب بین اقدام کردن و اقدام نکردن است. صاحبان مشاغلی که به دنبال پیشرفت و توسعه‌ی مجموعه‌شان هستند، خیلی راحت‌تر ریسک می‌کنند.

البته منظور از این حرف، این نیست که بی توجه به هر اتفاقی دل به دریا بزنید و بدون فکر کردن ریسک کنید، نه بلکه باید همه‌ی جوانب را در نظر بگیرید و با مشورت با افراد صاحب نظر، ریسک کنید.

 —————————————————————

۲. منحصر به فرد و سرسخت هستند.

یکی از عواملی که باعث پیشرفت کسب و کار شما می‌شود، این است که محصولات و یا خدمات منحصر به فردی را ارائه کنید. این کار باعث می‌شود هم از رقبای‌تان متمایز شوید و هم مشتریانتان به طرز چشمگیری افزایش پیدا کنند.

علاوه بر این، اگر به عنوان صاحب یک کسب و کار به دنبال توسعه و پیشرفت مجوعه‌ی خود هستید، باید در برابر سختی‌ها، چالش‌ها و ناملایمتی‌هایی که برای کسب و کارتان پیش می‌آید، سرسخت باشید و از شکست خوردن نترسید.

هر شکست تجربه‌ای ارزشمند برای ادامه‌ی مسیر شماست.

 —————————————————————

۳. رویکرد مشتری محور دارند.

بسیاری از کسب‌وکارها آن‌قدر در اهداف فرعی و گاهی اوقات شخصی‌شان غرق می‌شوند که بااهمیت‌ترین افراد برای کسب و کارشان را از دست می‌دهند و آن‌ها کسی نیستند جز مشتریان.

جان استیونسون، متخصص بازاریابی می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های مشترک کسب‌ و کارهای موفق این است که تمرکزی بسیار قوی روی مشتریانشان دارند و تمام برنامه ریزی و هدف‌گذاری‌هایشان بر اساس نیازها و تقاضاهای مشتریانشان است.»

۴. بازاریابی خوب و حساب شده دارند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث پیشرفت یک کسب و کار می‌شود، بازاریابی حساب شده و کارآمد است. کسب‌ و کارهای موفق استراتژی‌های بازاریابی خوبی دارند.

بازاریابی مثل یک چتری می‌ماند که تبلیغات، روابط عمومی، افزایش رضایتمندی مشتریان و فروش را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال این هستید که محصولات و خدمات‌تان را به بهترین نحو به مشتریان معرفی کنید، سعی کنید ترفندهای خوب و مناسب بازاریابی را به کار بگیرید.

یکی از نکات مهمی که در بازاریابی باید به آن توجه داشته باشید، این است که از روش‌های به روز و جدید استفاده کنید.

 —————————————————————

۵. مدیرانی پرشور و باانگیزه دارند.

مدیران پرشور ستون فقرات کسب و کارهای پر رونق هستند. یکی از ویژگی‌های کلیدی یک کسب‌وکار موفق، یک مدیری است که کارکنان خود را به خوبی سازماندهی کند تا بتوانند برای رسیدن به هدف مشترکشان بجنگند.

کسب و کاری که می‌تواند با شور و اشتیاق در راه رسیدن به اهداف مجموعه‌ اش بجنگد، خیلی بهتر می‌تواند مشتری جذب کند و مجموعه اش را گسترش بدهد.

۶. از کارمندان توانمند و متخصص استفاده می‌کنند.

کارمندان نقش مهمی در موفقیت و توسعه‌ی یک کسب و کار دارند، به همین خاطر مهم است که با هدف اصلی شرکت و مجموعه‌ای که در آن مشغول به کار هستند، همسو باشند.

اگر به دنبال این هستید که کسب و کارتان را توسعه دهید، باید از کسانی استفاده کنید که می‌توانند در راستای اهداف شما کار کنند. بعضی از کسب و کارها به خاطر هزینه‌ی بالاتر نیروی متخصص از افرادی استفاده می‌کنند که کارآمدی کافی را ندارند و همین موضوع باعث کاهش کیفیت و کندتر شدن سرعت کارهای شما می‌شود.

 —————————————————————

۷. خودشان را با شرایط مختلف وفق می‌دهند.

توانایی سازگار شدن با موقعیت‌های متنوع، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است که درصد موفقیت کسب و کارها را بالا می‌برد.

یکی از صاحبان موفق کسب و کاری جهانی در این باره می‌گوید: «کسب و کارهایی که انعطاف پذیر هستند و در برابر چالش‌هایی که در زمان‌های مختلف پیش می‌آید، سازگار هستند، شانس خیلی بیشتری برای موفقیت دارند.»

ما در عصر ارتباطات و پیشرفت لحظه‌ای علم و تکنولوژی زندگی می‌کنیم، بنابراین اگر کسب و کاری نتواند خودش را با زمان رخ دادن اتفاقات وفق دهد، خیلی زود از گردونه‌ی رقابت‌ها خارج می‌شود.

 —————————————————————

بخشی جالب از کتاب صوتی «۲۲ قانون همیشگی بازاریابی» را با هم بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «۲۲ قانون همیشگی بازاریابی» روی تصویر زیر کلیک کنید!

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید